حصلت معايا بشكل شخصي . لكن هو شخص يشبهني بشكل كبير على حسب كلام الناس . في فرح في قريتنا و كانت العروسة غريبة و كتير من اصحابي بيأكدوا انهم شافوني على المسرح برقص . الغريب ان اللي بلغوني استحالة يخلطوا بيني وبين شخص تاني . والشئ التاني اني فعلا بحب الرقص لكن مش كل الناس تعرف الحكاية دي .
غريب جدا ، عمري ما سمعت بحد يشوف حد بشكل واعي دايما بسمع بالاحلام عندي قريبتي توفت بسبب تسمم حمل خارج الرحم وفي نفس الوقت و الساعه الي ماتت فيها اخوها كان نايم و شافها في الحلم و قالتله انت حا توحشني حا توحشني ، وقام بعدها بدقايق على صوت الصريخ واهله بيخبروه على اخته. والقصه الثانيه جدتي توفت في الفجر و في نفس وقت وفاتها بابا حلم بيها انها لابسه حرير و بتقوله مع السلامه وكانت بتبتسم و لما صحينا سمعنا خبر وفاتها الي كان في نفس وقت الرؤيه.
فكرة غريبة وروعة وكعادتك تأتى بالجديد ..الغريب هنا حالة تواجد شخص فى مكانين قريبين كالفصل..والحديقة..والأغرب هو تكرار ذلك مرارا وعلمه به.. اما انك تشوف شخص فى مكان فى نفس وقت تواجده فى مكان بعيد..فهذا ماحدث لى..زمان ..وأحنا اطفال انا وأخوتى كنا نقف بالشارع..وابى كان مسافر..رأيناه يدخل باب البيت..- الذى كنا نسكنه وحدنا بلا جيران- دخلنا أثره وسألنا أمنا بابا فين..؟طبعا الباقى معروف..كان مسافر وعاد فى اليوم الثانى
حصل معايا فعلا كان في بنت معايا في مدرسة الثانوية لما روحت السعودية في سنه ٢ ث قابلت توأمها هناك نفس الشكل نفس لون البشرة نفس طريقة الكلام نفس كل حاجة لدرجة اني خلاص هروح اكلمها بس لقيتها بتتكلم سعودي وسعودية اصلا وقتها صدقت المثل اللي بيقول يخلق من الشبه اربعين
الاحداث الغريبة اللي بنهتم بحكيها او تدوينها في المنطفة العربية هي الجن و الرصد و السحر و الأعمال.. و دي كله بيتكلم فيها مش حضيف جديد للأسف و مش مثيرة لاهتمامي. بفضل اتكلم في حاجة ما اتكلمناش فيها قبل كدة.
حلقة رائعة. أنا شفت نسختي وأنا عمري يمكن خمس سنوات؛ سألتها عن اسمها بس ما ردت ولما لمستها كانت كأنها بدون عظام كانت في نفس طولي وشعرها ظفيرتين مثل شعري.
حصل معايا مرة ده يا كريم فعلا في مكان كنت بروحه و قعدت حوالي ٨ شهور مثلا مش بروح أبدا و لما والدتي راحت المكان ده الناس قالولها اني كنت هناك قريب و اني صلحت مشكله بين حد موجود هناك و كنت سبب في حاجات كويسه و قاعدوا يدعوا ليا كتير ماما سكتت ماعلقتش و هي متأكدة ١٠٠% اني مروحتش بس افتكرت ده حصل من فتره و الناس متلغبطه لما جت حكتلي أكدت لها اني عمر ما كنت موجوده في المكان ده و حصل مشكله بين حد و صلحت ما بنهم و اني فعلا مروحتش المكان من فتره طويلة جدا حقيقي!
انا ساكنة في بلد و عيلة بابا و ماما ف بلد تانية فرح صاحبتنا كنت مدعوة فيه لكن لظروف مقدرتش اروح قرايبي البنات شافو واحده تبيكال مني نسخه طبق الاصل زي ما بيقولو ( منشدة دينية ) في فرح واحده زميلة ف البلد نفس كل حاجه فيا بالظبط فيها حتى الانشاد باختلاف انها منتقبة بس لدرجة انهم نادو عليها و زعلو مني و اتصلو ب ماما يشتكو لها 😂😂😂 و طبعا انا كنت ف جامعتي معرفش اي حاجه .... مرة تانية روحت اشتغلت في مكان و كلهم دخلو القسم اللي انا فيه و قالو لي في بنت نسخه منك بره الحقي خرجت فعلا ف وقت البريك تنحت لمدة دقيقة او دقيقتين لأن حسيت نفسي واقفة قدام مراية باختلاف بس انها اقصر مني شوية و حواجبها مختلفة شوية عني بس انا فعلا مكنتش مصدقة الشبه الرهيب دا ابدا
شفت نسختي فعلا بتمشي على رجليها و أنا في الجامعة، عدت من جنبي، لدرجة قلت بسم الله الرحمن الرحيم، دي هي أنا بس إزاي، فاكرة كويس اليوم ده و فاكراه كويس و معايه صاحبتي شافت اللي شفته و شافتني مبلمة أعوذ بالله بس حاجة مخيفة بجد تشوف نفسك بعينك قدام منك و قريب قوي قوي لدرجة ممكن بس تمد إيدك تلمسه .... بجد حاجة مخيفة
الخميس باليل كنت في حديقة واسعة و فيها مرتفعات في كذا ناحية كانت يومها مش زحمة بالنسبة لي يعني كام عيلة هنا و هناك و بس.. أنا كالعادة بدور على مراجيح أو حتى أتمشى بدل الزهق اللي أنا فيه. قعدت أدور على واحدة أتكلم معاها لدرجة اني وصلت لحواف سور الحديقة و أنزل من تلة و أطلع لغيرها لحد ما رجعت و لاقيت بنت في سني واقفة قريبة من مجموعتنا, روحت أكلمها مع اني واحدة انطوائية جدا و لكن مستحملتش القعاد و أفضل أسمع كلام الكبار الممل و طبعا أول سؤال سألته لها اسمك ايه بس أول ما شوفتها قلقت لانها شبهي كنت مصدومة لدرجة ان لحد دلوقتي بفكر فيها الأغرب ان كان اسمها زيي و الأغرب اني حتى مقولتلهاش على اسمي و لا قولت لها ايه ده زيي! سألتها سنك قد ايه و كانت قدي و يوم بعد يوم ميلادي..روحت أقول لماما بالذات اني مبسمعش و لا بقرأ أي قصص رعب ماما قالت لي ايه المشكلة الناس شبه بعض أصل مين هيصدق واحدة عمرها 6 و شوية رجعت لنفس المكان و أنا فرحانة جداا اني لاقفيت واحدة شبهي قوييي...ملقتهاش و الله قعدت أدور عليها لحد ما تهت في الحديقة..ملقتهاش بس و لحاااااااد دلوقتي بفكر في الموقف الغريب ده يعني يمكن صدفة بالذات ان جنسيتنا مخنلفة و ده اللي كان مريحني..
زمان بابا كانو بيقولو انهم شافوه في منطقة تانية ماشي في الشارع وهو كان بيبقي في الشغل او في الييت 😁 ولحد دلوقتي معرفناش مين الشبيه ده لانه بعد فترة اختفي لوحده
انا عِندي حكايات غريبه جدًا ,ماقدرت القى لها ايّ تفسير ولا احطها حتى تحت ايّ تصنيف ,اول مره لاحظت الموضوع كنت ١٥ سنه لما كنت مع قريبتِي وحكت لي عن حكايه سمعتها من اُمي واُمها ,بعد مرور سنَه طبعًا سالت اُمي عن الحكايه وقلتلها صحيح هذا الكلام منجد سار كذا ؟ اُمي انصدمت لان الحكايه هذي اصلًا عمرها ماحكتها لاحد والبنت اللي تقرب لي نفَت انها تعرف الموضوع اصلًا وفعلًا كانت ماتعرف ,وامها ماقد سمعت اصلا عن الموضوع ,وانا فعلًا متاكده اني سمعتو منها واتذكر فين كنا قاعدين ,وايش لابسين وكُل حاجه ,واللي صدمني وخلّاني بعدها ارمي الموضوع بقلبي واسكت ! ان اليوم هذا اصلًا بكبرو ماحصَل ويومها اصلًا سارت اشياء مُختلفه ,انا فعلًا انصدمت اولا كيف عرفت الموضوع هذا بدون ما اُمي تحكيه لاحد اصلًا ,وكيف انا عِشت يوم كامل بدون ما احد يتذكره ؟ ثاني مره حصلت معايا الظاهِره هذي ,كنت ثاني متوسّط وعندي صديقه مُقربه تحكي لي عن همومها ,وكنا اصدقاء فعلًا امي تعرف اُمها وحياتنا تقريبًا كانت وحده ! ,صحيت يوم من الايام وانا حاسه بشي غريب تجاه اُم البنت ,نفُور وغرابه وكانها شخص ثاني غير اللي كنت اشوفو دايمًا ,وبدون سبب ,كانت كل ماحطت عينها فعيني تضحك ضِحكه غريبه وكانت اصلا ماتشيل عينها عنّي ,واحنا جالسين قالت لي انتِ وحده مُخيفه فعلًا ماتوقعت انك كذا حاولت ابعّد بنتي عنك لكنك مُصره تطلعي وجهي الثاني ,انا انصدمت وسكَت ,وكم موقف سار معاها زي انها تخبّي اشياء ما تقولها قدامنا واجي واحكيها لها ,اليوم الثاني داومت مع صديقتي وسالتها اشبها اُمك امس كانت تعبانه او زعلانه من حاجه ,وقالتلي انو امها ماجات اساسًا ,ولما تاكدت وسالت اكثر من شخص فعلًا هيا ما جات لكن انا شُفتها ,وانتظرت اقرب فرصه اشوفها عشان اسالها هيا ليش تكرهني ؟ انصدمت وقالت كيف عرفتِ ؟ قلتلها انتِ قلتي لي ,وفضلت احكِي لها عن اشياء انا فعلًا سمعتها منها ,من بعدها وقّفت اشوفها ,وسارت تحاول تتجنّب اي حوار بيننا حتى لو تصادفنا ,كثير مواقِف تمر عليا وناس يمرّون عليا ويحكو لي اشياء انا متاكده اني سمعتها منّهم شخصيًا وينكرون انهم قالوها لِي وانهم اساسًا ماقد قالوها لاحد ,والحين بدات اشُك فعلًا هل هذي الظاهره حقيقيّه ؟
انا مره زوجي قابل قبطان على مركب وطلب القبطان من زوجي انه يتصور معاه وبعد كده قالوا تسمحلي ابعث الصوره لاسرتي وحتفهم السبب وبعد كده فوجي بزوجة القبطان بتكلمه وبتساله قابل الشخص ده ازاي ( اخوا القبطان ) وايه اللي وداه الامارات ده كان لسه عندهم بالليل ؟ مره برده في الامارات كنا رايحين مول شفت واحده شكل اختي المتوفاه حديثا بنفس الملابس وبصتلي وضحكت انا قلت اكيد بيتهيألي لما روحت وكانت اختي التانيه بايته عندي كانت قاعده بتبكي ورن هاتف التليفون ابنها أخبرها انه شاف نفس خالته بالبس اللي ماتت فيه ماشيه في المول وطلعت اختي ولنا شفنا نفس الشخص
لقد وضعت اللايك قبل أن استمع إلى المحتوي وهذا لثقتي الكبيرة في مستواكم
وانا كمان
بصراحة صوت واداء اكثر من رائع👌👍
لقد ادمنا صوتك لسرد هذه القصص و الروايات لدرجة أن فكرة الاستماع لصوت آخر مش ممتع أو مقبول . بسم الله ما شاء الله 🌹
انا ٢٤ ساعة ف اليوم بسمع اصواتكم
وصوت كريم الرائع
ف المواصلات دايما معايا وف اثناء شغلي
عقلك هو الخصم والحكم عقلك هو بيت الاسرار.......ابدعت باداءك
ادمنت صوتك بجنوووووون
يخرب بيت العظمة بجد عظمممممة👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻
قبل أن أستمع واثقة بكم
بعد أن استمعت لم يخب رجائي بكم
متألقين دائما نشجعكم ونحبكم
السلسلة كلها حلقاتها تجنن والحلقة دي محتواها حلو وجديد اول مرة اسمع عن الموضوع ده
حمد لله علي السلامة يا دكتور كريم يا عم لا تطول علينا بالتوفيق استاذ كريم
احسن إشعار بيجيلي ع التليفون إشعار الحلقات بتاعكو 💛💛💛🔥
اتمني بجد تعملوا upload للحلقات علي اي poscast كمان ❤️
وانا االي كنت ظالمه جوزي(طليقي حاليا)
لما شوفته مع واحده ماسك ايديها وقالي اكيد دا واحد شبهي طبق الاصل بنفس اللبس
طلع عفريت بالاخر
اد ايه انا ظالمه😂😂
😂😂😂😂😂
رائع رائع رائع بجد إلى الأمام دائما
صوتك وادائك ساحر 😍بنتظر قصصك و فيديوهاتك بفارغ الصبر ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
بعد ماسمعت المقدمة بدون شعور صرخت واااااااو 😍
موفقين ونحن متحمسين
السلسلة دي جميلة اوي و احلى حاجة انها بقت كل اسبوع 💕
يا ريت مني واحدة كمان
عاوزاها تكتب الواجب مع العيال بس 😁
و انا هكمل باقي كل حاجة
حصلت معايا بشكل شخصي . لكن هو شخص يشبهني بشكل كبير على حسب كلام الناس .
في فرح في قريتنا و كانت العروسة غريبة و كتير من اصحابي بيأكدوا انهم شافوني على المسرح برقص .
الغريب ان اللي بلغوني استحالة يخلطوا بيني وبين شخص تاني .
والشئ التاني اني فعلا بحب الرقص لكن مش كل الناس تعرف الحكاية دي .
جامدة 🔥🔥🔥🔥🔥🔥❤️❤️❤️❤️
مبدع دائما
منتظروووووووووووووون😍😍😍😍
بشغف جداااا🥰🥰🥰
عقلك هو بيت الأسرار👏👏
حلقه رائعه ..والرساله الاخيره حلو جدا
جميله جدا شكرا استاذ كريم علي المجهود المبذول بس فكرتني بمشهد انا قرينك يا زواووي 😂😂 استمر بالتوفيق
صوت واحساس رائع استمر من فضلك 🥰
غريب جدا ، عمري ما سمعت بحد يشوف حد بشكل واعي دايما بسمع بالاحلام
عندي قريبتي توفت بسبب تسمم حمل خارج الرحم وفي نفس الوقت و الساعه الي ماتت فيها اخوها كان نايم و شافها في الحلم و قالتله انت حا توحشني حا توحشني ، وقام بعدها بدقايق على صوت الصريخ واهله بيخبروه على اخته.
والقصه الثانيه جدتي توفت في الفجر و في نفس وقت وفاتها بابا حلم بيها انها لابسه حرير و بتقوله مع السلامه وكانت بتبتسم و لما صحينا سمعنا خبر وفاتها الي كان في نفس وقت الرؤيه.
رااااااااااااااائع دايما مدهشين
لايك طبعا 💥💥💥💥💥💥💥
ياريت تكثر من القصص بصوتك الغالي
روعة جميلة جدا كالعاده شكرا استاذ كريم قنديل صاحب الصوت المميز والممتع شكرا فريق العمل الرائع
العقل هو بيت الأسرار فعلا ✌️
ممتااااز يا كريم . من تقدم لتقدم.. الأداء كل مدى بيتميز .
محتوى رهييب وممتع فوق الوصف بصوت دكتور علاء عبد العظيم 😊
روووعة ابدعتم 👏🌺
فكرة غريبة وروعة وكعادتك تأتى بالجديد ..الغريب هنا حالة تواجد شخص فى مكانين قريبين كالفصل..والحديقة..والأغرب هو تكرار ذلك مرارا وعلمه به..
اما انك تشوف شخص فى مكان فى نفس وقت تواجده فى مكان بعيد..فهذا ماحدث لى..زمان ..وأحنا اطفال انا وأخوتى كنا نقف بالشارع..وابى كان مسافر..رأيناه يدخل باب البيت..- الذى كنا نسكنه وحدنا بلا جيران- دخلنا أثره وسألنا أمنا بابا فين..؟طبعا الباقى معروف..كان مسافر وعاد فى اليوم الثانى
حصل معايا فعلا كان في بنت معايا في مدرسة الثانوية لما روحت السعودية في سنه ٢ ث قابلت توأمها هناك نفس الشكل نفس لون البشرة نفس طريقة الكلام نفس كل حاجة لدرجة اني خلاص هروح اكلمها بس لقيتها بتتكلم سعودي وسعودية اصلا وقتها صدقت المثل اللي بيقول يخلق من الشبه اربعين
كريم قنديل نورت بقصصك الجميلة 🌹❤️❤️❤️❤️❤️
الحلقه رائعه كالعاده
بس ليه سؤال لحضرتك ليه كل المواقف والاحداث الغريبه بتحصل في البلاد الغربيه مفيش احداث زي دي في بلاد العرب
الاحداث الغريبة اللي بنهتم بحكيها او تدوينها في المنطفة العربية هي الجن و الرصد و السحر و الأعمال.. و دي كله بيتكلم فيها مش حضيف جديد للأسف و مش مثيرة لاهتمامي. بفضل اتكلم في حاجة ما اتكلمناش فيها قبل كدة.
إيه الجمال ده كله ❤️ طبعا أتمنى تعملوا سلاسل كتير زى تمانية
يعطيك العافية على المجهود
حلقة رائعة. أنا شفت نسختي وأنا عمري يمكن خمس سنوات؛ سألتها عن اسمها بس ما ردت ولما لمستها كانت كأنها بدون عظام كانت في نفس طولي وشعرها ظفيرتين مثل شعري.
سبحان الله وبحمده
سبحان الله العظيم
روعة كالعادة
حصل معايا مرة ده يا كريم فعلا في مكان كنت بروحه و قعدت حوالي ٨ شهور مثلا مش بروح أبدا و لما والدتي راحت المكان ده الناس قالولها اني كنت هناك قريب و اني صلحت مشكله بين حد موجود هناك و كنت سبب في حاجات كويسه و قاعدوا يدعوا ليا كتير ماما سكتت ماعلقتش و هي متأكدة ١٠٠% اني مروحتش بس افتكرت ده حصل من فتره و الناس متلغبطه لما جت حكتلي أكدت لها اني عمر ما كنت موجوده في المكان ده و حصل مشكله بين حد و صلحت ما بنهم و اني فعلا مروحتش المكان من فتره طويلة جدا حقيقي!
Waiting
عجز الكلم أمام كل هذا الإبداع
سؤال مين أجمل حلقة سؤال محير لإن كلهم أجمل من بعض
بجد كل الفيديوهات تحفه
ويااريت تكملوا سلسة سافاري
شكرا جدا ليكم
جميييل 👏🏼❤
شكرا لكم
الله عليك يامبدع ربنا يحفظك ويوفقك
ابداااع فوق الابدااااع 👌👌
الحلقة جميلة بس انا خوفت اوي😰
روعة
لأااااااااااااه.. أنا إفتكرتها نزلت خلاص 😭😭😭
لقد حصلت معي مرة في السوق رأيت فتاة نسخة مني حرفياً ونفس الملابس ابتسمت في وجهي وذهب فقط هكذا وللآن عندما اتذكر يقشعر بدني من الموقف
تحفه بجد
سلسلة جميلة واداء جميل ، نشكر جهودكم
Thank u
لايك قبل لانسمع
منتظرين
لايك قبل ما اسمع .. ❤❤❤❤❤❤ بعد الإستماع .. شكرا على المجهود
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
بحبكم جدااااا
هايل كالعادة يا كريم 👏🏻
موضوعاتك جديدة وعلمية .. أحييك على مجهودك وطبعا أدائك المتميز 🙏🏻
جرعة السعادة💓
رائعه كالعاده بس نفسي تكون القصة طويلة شويه ربنا يوفقكم
عظيم❤❤❤❤❤❤
شكرا على مجهودكم الرائع ♥️
Waiting 😍💃💃💃
اقسم بالله انا بحبكم 😍😍😍
انا ساكنة في بلد
و عيلة بابا و ماما ف بلد تانية
فرح صاحبتنا كنت مدعوة فيه لكن لظروف مقدرتش اروح
قرايبي البنات شافو واحده تبيكال مني
نسخه طبق الاصل زي ما بيقولو ( منشدة دينية )
في فرح واحده زميلة ف البلد
نفس كل حاجه فيا بالظبط فيها
حتى الانشاد
باختلاف انها منتقبة بس
لدرجة انهم نادو عليها و زعلو مني و اتصلو ب ماما يشتكو لها 😂😂😂
و طبعا انا كنت ف جامعتي معرفش اي حاجه
....
مرة تانية روحت اشتغلت في مكان
و كلهم دخلو القسم اللي انا فيه و قالو لي في بنت نسخه منك بره الحقي
خرجت فعلا ف وقت البريك
تنحت لمدة دقيقة او دقيقتين لأن حسيت نفسي واقفة قدام مراية
باختلاف بس انها اقصر مني شوية و حواجبها مختلفة شوية عني بس
انا فعلا مكنتش مصدقة الشبه الرهيب دا ابدا
Amazing
عظمة ❤️
ياريت ما تتخروا علينا فى حلقات سافاري ؟؟وحشوتنا ❤❤
بقى معاد منتظر كل جمعه
عايزين حلقات جديدة لسلسة سافاري من فضلك
خفت جدا
فين سلسلة سفاري ؟ 🤨
منتظر علي احر من الجمر❤️
هل ينفع انضم لفريق العمل؟؟
ولو ينفع ده يكون ازي؟
شفت نسختي فعلا بتمشي على رجليها و أنا في الجامعة، عدت من جنبي، لدرجة قلت بسم الله الرحمن الرحيم، دي هي أنا بس إزاي، فاكرة كويس اليوم ده و فاكراه كويس و معايه صاحبتي شافت اللي شفته و شافتني مبلمة
أعوذ بالله بس حاجة مخيفة بجد تشوف نفسك بعينك قدام منك و قريب قوي قوي لدرجة ممكن بس تمد إيدك تلمسه .... بجد حاجة مخيفة
👏🏻👏🏻👏🏻
انا محتاجة النسخة بتاعتي تقعد تذاكر للعيال لو سمحتوا 😭😭😭😭
😂
😍😍😍😍
الخميس باليل كنت في حديقة واسعة و فيها مرتفعات في كذا ناحية كانت يومها مش زحمة بالنسبة لي يعني كام عيلة هنا و هناك و بس.. أنا كالعادة بدور على مراجيح أو حتى أتمشى بدل الزهق اللي أنا فيه. قعدت أدور على واحدة أتكلم معاها لدرجة اني وصلت لحواف سور الحديقة و أنزل من تلة و أطلع لغيرها لحد ما رجعت و لاقيت بنت في سني واقفة قريبة من مجموعتنا, روحت أكلمها مع اني واحدة انطوائية جدا و لكن مستحملتش القعاد و أفضل أسمع كلام الكبار الممل و طبعا أول سؤال سألته لها اسمك ايه بس أول ما شوفتها قلقت لانها شبهي كنت مصدومة لدرجة ان لحد دلوقتي بفكر فيها الأغرب ان كان اسمها زيي و الأغرب اني حتى مقولتلهاش على اسمي و لا قولت لها ايه ده زيي! سألتها سنك قد ايه و كانت قدي و يوم بعد يوم ميلادي..روحت أقول لماما بالذات اني مبسمعش و لا بقرأ أي قصص رعب ماما قالت لي ايه المشكلة الناس شبه بعض أصل مين هيصدق واحدة عمرها 6 و شوية رجعت لنفس المكان و أنا فرحانة جداا اني لاقفيت واحدة شبهي قوييي...ملقتهاش و الله قعدت أدور عليها لحد ما تهت في الحديقة..ملقتهاش بس و لحاااااااد دلوقتي بفكر في الموقف الغريب ده يعني يمكن صدفة بالذات ان جنسيتنا مخنلفة و ده اللي كان مريحني..
4:45 يعني ايه مبتلعبش 🎹 بيانو 😅
اومال الموسيقي التصورية في كل الاعمال مين اللي بيعملها
في فرق بين عازف بيانو محترف و مؤلف موسيقي.. بيعزف آلات تانية ☺️
اول تعليييييق 😍
💖💖💖💖💖❤❤❤❤❤
زمان بابا كانو بيقولو انهم شافوه في منطقة تانية ماشي في الشارع وهو كان بيبقي في الشغل او في الييت 😁
ولحد دلوقتي معرفناش مين الشبيه ده لانه بعد فترة اختفي لوحده
لو أمكن حد يكتب الكلمه الالمانيه اللي قالها الراوي عشان اعمل عنها بحث.. لاني كتبتها غالبا غلط فمش لاقيا عنها حاجه في جوجل
Doppleganger
أو
Doppelgänger
♥️♥️
هو الdislike دا عشان ايه مش فاهمة ولا هو حقد وخلاص
يمكن بقى
انا عِندي حكايات غريبه جدًا ,ماقدرت القى لها ايّ تفسير ولا احطها حتى تحت ايّ تصنيف ,اول مره لاحظت الموضوع كنت ١٥ سنه لما كنت مع قريبتِي وحكت لي عن حكايه سمعتها من اُمي واُمها ,بعد مرور سنَه طبعًا سالت اُمي عن الحكايه وقلتلها صحيح هذا الكلام منجد سار كذا ؟ اُمي انصدمت لان الحكايه هذي اصلًا عمرها ماحكتها لاحد والبنت اللي تقرب لي نفَت انها تعرف الموضوع اصلًا وفعلًا كانت ماتعرف ,وامها ماقد سمعت اصلا عن الموضوع ,وانا فعلًا متاكده اني سمعتو منها واتذكر فين كنا قاعدين ,وايش لابسين وكُل حاجه ,واللي صدمني وخلّاني بعدها ارمي الموضوع بقلبي واسكت ! ان اليوم هذا اصلًا بكبرو ماحصَل ويومها اصلًا سارت اشياء مُختلفه ,انا فعلًا انصدمت اولا كيف عرفت الموضوع هذا بدون ما اُمي تحكيه لاحد اصلًا ,وكيف انا عِشت يوم كامل بدون ما احد يتذكره ؟
ثاني مره حصلت معايا الظاهِره هذي ,كنت ثاني متوسّط وعندي صديقه مُقربه تحكي لي عن همومها ,وكنا اصدقاء فعلًا امي تعرف اُمها وحياتنا تقريبًا كانت وحده ! ,صحيت يوم من الايام وانا حاسه بشي غريب تجاه اُم البنت ,نفُور وغرابه وكانها شخص ثاني غير اللي كنت اشوفو دايمًا ,وبدون سبب ,كانت كل ماحطت عينها فعيني تضحك ضِحكه غريبه وكانت اصلا ماتشيل عينها عنّي ,واحنا جالسين قالت لي انتِ وحده مُخيفه فعلًا ماتوقعت انك كذا حاولت ابعّد بنتي عنك لكنك مُصره تطلعي وجهي الثاني ,انا انصدمت وسكَت ,وكم موقف سار معاها زي انها تخبّي اشياء ما تقولها قدامنا واجي واحكيها لها ,اليوم الثاني داومت مع صديقتي وسالتها اشبها اُمك امس كانت تعبانه او زعلانه من حاجه ,وقالتلي انو امها ماجات اساسًا ,ولما تاكدت وسالت اكثر من شخص فعلًا هيا ما جات لكن انا شُفتها ,وانتظرت اقرب فرصه اشوفها عشان اسالها هيا ليش تكرهني ؟ انصدمت وقالت كيف عرفتِ ؟ قلتلها انتِ قلتي لي ,وفضلت احكِي لها عن اشياء انا فعلًا سمعتها منها ,من بعدها وقّفت اشوفها ,وسارت تحاول تتجنّب اي حوار بيننا حتى لو تصادفنا ,كثير مواقِف تمر عليا وناس يمرّون عليا ويحكو لي اشياء انا متاكده اني سمعتها منّهم شخصيًا وينكرون انهم قالوها لِي وانهم اساسًا ماقد قالوها لاحد ,والحين بدات اشُك فعلًا هل هذي الظاهره حقيقيّه ؟
⚘⚘
انا مره زوجي قابل قبطان على مركب وطلب القبطان من زوجي انه يتصور معاه وبعد كده قالوا تسمحلي ابعث الصوره لاسرتي وحتفهم السبب وبعد كده فوجي بزوجة القبطان بتكلمه وبتساله قابل الشخص ده ازاي ( اخوا القبطان ) وايه اللي وداه الامارات ده كان لسه عندهم بالليل ؟
مره برده في الامارات كنا رايحين مول شفت واحده شكل اختي المتوفاه حديثا بنفس الملابس وبصتلي وضحكت انا قلت اكيد بيتهيألي لما روحت وكانت اختي التانيه بايته عندي كانت قاعده بتبكي ورن هاتف التليفون ابنها أخبرها انه شاف نفس خالته بالبس اللي ماتت فيه ماشيه في المول وطلعت اختي ولنا شفنا نفس الشخص
انتوا فعلا مش واخدين حقكم بس والله القله اللي بتتابعكم اعتقد انهم بيدعوا لكم ،انا عن نفسي بعمل كدا ،،انتوا خلتوني ابطل مسلسلات وافلام وخلتوني راضيه عن نفسي فالنقطه دي ولقيت بديل جميل هو انتم
اهداء الي كريم👇
إذا فشلت في تحقيق أحلامك
فغير أساليبك لا مبادئك
فالأشجار تغير أوراقها لا جذورها😉
أنا كان معايا بنت شبهى جدا كأننا اخوات كنا فنفس الكلية والقسم
Doppelgänger