يا مروى ربنا يخليكي انا من برا مصر و بنتفرج على فيدوهاتك من 3 سنين في كل قنواتك وكنت بستنى اخر الفيديو عشان اخذ العبره الي بتقوليها في نهيتو وبعد تفكير قررت اني اتواصل معاكي لو ممكن واحكيلك حكايتي عشان اعرف اذا انا صح ولا غلط وانا متأكده ان ناس كتيرررر حتسفاد من حكيتي و حكون فرحانه بكدا ارجوك ي مروى اقبلي انك تعرضي قصتي وطبعاً ليكي الحق ترفضي لو قصتي بدون فايده وبحبك اوي انتي غيرتي حياتي و انا مستحيل ازهق من قصصك وصوتك أبداً
استاذة مروه الله يسعدك ويجبر بخاطرك يارب كأنك لست بخير وجهك تعبان وكانك صايرة عصبية ان شاء الله تكوني بخير انتي بتساعدي الناس الله يجزيكي الف خير وان شاء الله تكوني دائما بخير وسعادة ❤❤
بالله بالله ياابوي الغالي لاتبكي والله لو انا مصرية او ساكنة في مصر كنت اخدمك بعيوني وقلبي لاتبكي بالله لاتبكي هذول بلااخلاق ولاضمير ولاتربية. وش ينفع تكون متعلمة ومعاها شهادة وجميلة عاقة ابوها كماتدين تدان
@@Badobadee وين الظلم في الموضوع سمعتي اول شي القصة كامل ابوهم يبكي ع الهواء تقولي عنه ظالم وين الظلم مشكله كلها يخاف عليهم في اب يبكي ع الهواء السبب قهر اولاده هذا يعتبر من عقوق الوالد
يا مستشارة مروة. انت فعلا مستشارة وتستحقي هاد اللقب بجد فعلا البنات بحاجه ماسة للحنان. والمفترض ان الاب يقربهم منه كتيررر ويتكلم معاهم ويسمعهم. ويشترك مع زوجته اللي هي امهم في نقاش اي مشكله تشتريهم وعلى أساس يسمع المشكله بالأول من امهم ويناقشوها مع بعض.هو.وزوجته وبعدين.يناقشوا.المشكله.مع.البنت.صاحبة.المشكلة.وبحضور.البنتين...والاب.مشكلته.ليه.الام.بتقول.انا..وانا.وهو.مش.عائزها تقول.انا.وانا.وعائزها.تسمع.كلامه. وبس هو.هنا.اب.اب.ولازم.يقوم.بواجبه.كآب.من.كل.النواحي..وان.يكون.فعلا.حنيين.يحتويهم.........يضحك.معاهم..يتكلم.معاهم.على.اي.حاجه..ويطلب.رئيهم.. الله.يحفظك.يامستشارة.مروة.....على.فكرة.انا.بحبك.كتييرر..اه.بجد.بحبك.الله.يسعدك.وعن.الشر.يبعدك
اعتقد كلام الاستاذه د مروه عزام عين العقل الحكمه علاجها كان في محله انصحك في خلق اسمه الرحمه هذا لازم يكون هو حياتك في بيتك خاصه البنات امهم. لازم تعرف الاب عمود البيت الله يصلح الحال لازم تتزوج علشان الامور تتحسن باذن الله
@@حكاياتمروةعزام-ث2ف استاذه مروه كنت اسمع قبل قليل موضوع علي حكايات لايف عن الثانويه تفحاأ انك ماخلص موضوعك الدكتوراه ارجوا كلميني فين المشكله ممكن نتحرك الي صاحب القرار باذن الله نشوف المشكله ابو حامد الكويت
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته حبيبتى مروه باختصار هم اخدوا من هذا الرجل مايريدون حتى تخرجوا ونالوا مايريدون اصبحوا غير راضيين عن حياتهم فبحثوا عن مستوى افضل متعاليين حتى على والدهم ووضعهم هم تابعيين لامهم
انت سمعت و فهمت شو صار و لا واقف في صف الرجل على طول. بنات صبايا وحدة صيدلانية و وحدة دكتورة عشان فتحوا الباب للدليفري نزل فيهم بهدلة. كل الي قالته البنت و فيها ايه. قام رماها في طبق. و هذه القصة من وجهة نظر الأب الي اكيد لطف القصة . يعني في الواقع بكون صرخ و سستم في البنت و يمكن اما رمى الطبق جرح وجهها. و حتى لو صار بالزبط زي ما قال الاب. في رحل عاقل يرمي بنت صبية بطبق حتى لو كان رماه على الحيط بس عشان فتحت للدليفري و قالت فيها ايه؟. انت فكر في القصة مش بس تسمع الأب يبكي و توقف معه. و أكيد هذه مش أول ردة فعل زي هيك و مش اول مرة يرمي طباق و يصرخ و يعاتب لو يعاقب او يضرب على اي شي طبيعي جدا زي فتح الباب. اكيد في تاريخ و سنين طويلة من الغضب المفرط و من الصراخ و العنف. و الدليل انهم لسنين بفكروا و بخططوا و لما اشتغلوا و قدروا يستقلوا الأربعة قرروا انهم يهربوا بما فيهم الأم. يعني هم الأربعة مجانية و الأب الي برمي في وجه بنت دكتورة عشان دليفري عاقل؟
بالضبط كدا كلامك صح الزوجة والبنات أصبحو مختنقين من كثرة الضغط جاء الوقت وين إنفجرو حاول تغير شوية من طبعك وخليك صديق ليهم صارحهم قول لهم إيه اللي خلاهم يتصرفو معاك كدا ؟ التواصل مع كل أفراد العائلة إحل المشاكل حظ سعيد
حتى تعرفين لاي درجة الاب ظالم لدرجة انه البنت ما كانت قادرة تصبر شهرين و تتزوج و تطلع من بيت ابوها ! البنات معهم حق و الاب واضح عليه متحكم و شكوك و طفشهم
انا كان عندي نفس المشكله بناتي وابوهم وانا عايشه في اروابا وهوه كان يبقى خايف عليهم وعقلو صعب كتير بيني وبينو في العمر ١٣ تعشر سنه عمره ما تكلم معاهم كلمة كويسه على طول خايف ما فيش ثقه علشان كده كان اول عريس يخبط يقبلو علشان ياخدو راحتهم لكن دلوقتي احتواهم وقت تجوزو تغير ميتين درجه حنيه وحب هما. كانو عايزين الثقه والحب والحنان من الاب وانتا. لازم تغير طريقتك معاهم لو نفعت دلوقتي يمكن خلاص انا طول عمري معاهم الام والصديقه وكل. حاجه جرب تغير من اسلوب المعامله
انتم بتسمعوا البكاء و بتشققوا عليه على طول و ما يتركزون يالحقائق. أي عنده ثلاث صبايا متعلمات و فهمانين، وحدة دكتورة و وحدة صيدالانية يعني مش اطفال. كل الي عملوه هو انهم فتحوا الباب للدليفري و اخذوا الأكل. تصرف جدا طبيعي. هو بدهم يعيشوا النفس تحت امره. ممنوع حتى يطلبوا ديليفري و يفتحوا باب الشقة. قام نزل بهدلة فيهم . البنت الكبيرة الدكتورة الي راح تتزوج كل الي قالته فيها ايه و مشيت- قال شو دارت ضهرها الي. يعني مجرد فكرة انها بنت تتنفس و تجاوبه جواب بسيط و تمسي تصرف ابدا مش مقبول. فراح خبط دبق في الحيطة و رد و ضرب فيها و لا ضربه بوجهها مباشرة ما بتعرف. لكن رد فعله العادي لما وحدة تقوله فيها ايه انه يخبط طبق. و هذا من وجهة نظره هو. يعني القصة فظيعة حتى لما الأبرهو الي يحكيها. اكيد هو اطف و خفف التفاصيل جدا. و لو البنت قالت القصة كان يمكن قالت سينس و قال كلام ما ينقال و صرخوفي وجهي و بعدين رمى طبق في وجهي و يمكن جرحها و لا كسر سنانها الاه اعلم. و كل هذا عشان فتحت الباب للدليفري. من كل عقلك شايفة هذا تصرف طبيعي؟ و اكيد هذه مش أول مرة و مجرد قصة من القصص و القشة الي كسرت ضهر البعير . و الدليل انهم التلاتة يعد القصة اتفقوا مع بعض و قرروا يهربوا و ما قدروا يعملوا هيك بوجه الأب . يعني خافوا منه. و اضطروا يصمموا خطة العرب. واضح لنهرها اي معنف و لا يستطيع السيطرة على غضبه و نفسه و يمكن عنده مشاكل نفسية او عقلية و ما قدروا يساعدوه و رتبوا حياتهم من سنين و قرروا لما يشتغلوا و يقدروا يعتمدوا على نفسهم راح يهربوا. و الأم و الثلاث بنات متفقين على هذا الشي و من سنين. فأكيد ما راح التلاتة ياخذوا هيك قرار من فراغ و اكيد حاولوا كتير قبل. و الأب بعده مصمم انه ما عمل اي شيء غلط. و انه هو لحاله الي صح و اربع نساء غلط. و حتى مش مستعد يقول انه مشتاق الهم. فقط زعلان علي حاله. لو كانت الزوجة حكت القصة أو هو قال القصة عن الزوجة كان تاكل قال هذا رجل و زوج عنيف و ظالم. لكن في محتمعنا العربي دائما بنشوف الآباء و الامهات على حق و الاولاد او البنات عاقين و غلطانين شو ما صار
الله يرحم حالك وضعفك وحقك تخاف عليهم وتمنعهم انت ماقصرت عليهم ضحيت وصبرت وكافحت اللين كبروا وتعلموا احسن تعليم ،، الله يعينك ع ما ابتلاك وعطيهم العين الحمراء 🇸🇦🕋
معلش يامروة رئيك غلط مع احترامي ليكي اغلبنا اتربينا والاب مابيظهر حنيته ودلعو لاولادو هو بيعبر بحنيته لما بكدح وبشتغل عشان يعيشهم عيشه كويسه وبيغار عليهم شو بدهم بعد اكتر من هيك والله العظيم كلنا اتربينا كده بنحس احاس بحنية ابونا بطريقه دي
❤❤اللهم ارحم أبي رحمة واسعة سعة الأرض والسماء ومابينهما واغفر له واجعل قبره روضة من رياض الجنّة واجعل مسكنه في عليين مع الشهداء والصالحين يا رب العالمين ❤
اه لو يعرفوا غلاوة الاب واللة انا بابا مات وانا في غربتي واللة انكسر قلبي سنتين ببكي علية نفسي اسمع صوتة نفسي احكي لة واسمع رائية بصلي واطلب من ربنا اشوفة حتي في الحلم ياقسوة قلبهم واللة واللة ما حيشوفوا خير في حياتهم
@@joliasandra9190 هو مش كبير لهدة الدرجة هو عمرة 52 ستة يعني قادر علي القيام بالواجبات الزوجية وقادعلي العمل وتكليف الحياة الزوجية يتزوج انسة فوق ٣٥ او ارملة او مطلقة لعدم الإنجاب جميع الأختبارات مناحة لمتل عمرة اللهم يختار دات دين وبنت اصول من بيت مخترم تعرف قيمة الزوج لسيطة طيبة حنونة وداا قلب وخلق وتقدس الحياة الزوجية ولبست واحدة عاوزة يصرف عليها فقط وقليلة الادب والتربية وهو لازم يثق في نفسه اكتر واكتر ويقوي قلبة جدا هولاء البنات وامهم بدلا من ان يكون سبب سعادة اصبحوا بئر الاحزان والقاتل الخقيقي لانهاء حياة والدهم تعم اخطا لما ترك للزوجة التصرف في كل شي واصبح مسلوب الارادة هو يربي ويعلم ويوصلهم للجامعات ومناصب وفي اخر انت معدناش عاوزين منك حاجة وانا مناكد ان هدة الزوجة ستتزوج تاتي وناتي زتاتي اصبح داء عندها الزواج واحتمال تتزوج شاب وستسرف عليه والمقابل يمتعها جنسيا ويفسحها وتعيش الجياة فمن باب ازلي هو كمان يعبش الخياة بعد كل هدة الخسائر ان جحود الزوحة والأبناء والاستغناء والقول صراخة وفعليا كمثل ضرب النار
البنات ذي امهم في القساوة وقلة الأصل ، واعتبروه ماكينة ATM ومجرد جسر حتى وصلوا لهدفهم ، ثم تنكروا له ولكل ما بذله لهن بكل خسه ووضاعه . الله ينتقم من كل ظالم .
والله بكيت من قلبي علي هذا الاب مهما كان هو خايف عليهم وحتي لو كان فيه تقصير في فسح ولا ولا لايحق لهم ابدا ابدا ان يعاملوا ابوهم بهذه الطريقة والله ان لم يراجعوا نفسهم هيتردلهم في الدنيا قبل الاخرة. والام كمان لها دور وعموما ممكن تاخد برلي استاذة مروة حاول تتكلم معاهم واحد واحد ولو هما كانوا واخدين عليك حاجة فهمهم ان كان من خوفك عليهموحرصك عليهم ولو حاجة تانية انت قصرت فيها اعتذر لهم عن خطاك ولكن لازم يبقي دورك هو دور الاب واحترامك لازم يكون ولاتسمح ابداان تعيش معهم وليس لك كلمة ان ردوا لعقولهم وتصافيتم وعادت المياه لمجاريها فبهاونعمت والا فعوضك علي الله وابحث عن زوجة طيبة متدينة تتفي الله فيك
جزاك الله كل خير يا حاج والله انت ما غلطان على اللي احنا بنسمعه من كل انسان قلب في مرض كونك اللي انت تخاف عليهم كلامك كله صح والله انت ما غلطان ان شاء الله هم اللي هيجوا لك ويقولوا لك سامحني يا بابا اشوف لك واحده بنت حلال تتقي الله تتقي الله فيك وما تسالش عنهم صدقني هو اللي هيجي لك
لا حول ولا قوة الا بالله اصعب شيء لما الراجل يتزوج ويربى ولما يكبر لا يجد اسرته بجانبه هذا مؤلم جدا ومن حق الاب انه يحكم على اولاده ربنا يهدي العباد واضح ان الام مسيطره والاب. طيب
الاكيد الخلاف مع الام والبنات شايفين ان الاب متسلط على الام لذلك انحاذو مع الام بدل ما يحاولو يصلحو بينهم ردت فعلهم هي عقوق ولا تجوز الله يصلح حالهم احزنتني دموعه 😢
الاب حتى لو كان شديد او قاسى شويه بتربيه بناته فهو لا يستحق هذه المعامله الام والبنات عاوزين يطلعوا من طوعه والام مسيطره والرجل يشعر انه دوره ليس له وجود ودموعه غاليه ووجعت قلوبنا حسبنا الله ونعم الوكيل فى كل ظالم
انتم بتسمعوا البكاء و بتشققوا عليه على طول و ما يتركزون يالحقائق. أي عنده ثلاث صبايا متعلمات و فهمانين، وحدة دكتورة و وحدة صيدالانية يعني مش اطفال. كل الي عملوه هو انهم فتحوا الباب للدليفري و اخذوا الأكل. تصرف جدا طبيعي. هو بدهم يعيشوا النفس تحت امره. ممنوع حتى يطلبوا ديليفري و يفتحوا باب الشقة. قام نزل بهدلة فيهم . البنت الكبيرة الدكتورة الي راح تتزوج كل الي قالته فيها ايه و مشيت- قال شو دارت ضهرها الي. يعني مجرد فكرة انها بنت تتنفس و تجاوبه جواب بسيط و تمسي تصرف ابدا مش مقبول. فراح خبط دبق في الحيطة و رد و ضرب فيها و لا ضربه بوجهها مباشرة ما بتعرف. لكن رد فعله العادي لما وحدة تقوله فيها ايه انه يخبط طبق. و هذا من وجهة نظره هو. يعني القصة فظيعة حتى لما الأبرهو الي يحكيها. اكيد هو اطف و خفف التفاصيل جدا. و لو البنت قالت القصة كان يمكن قالت سينس و قال كلام ما ينقال و صرخوفي وجهي و بعدين رمى طبق في وجهي و يمكن جرحها و لا كسر سنانها الاه اعلم. و كل هذا عشان فتحت الباب للدليفري. من كل عقلك شايفة هذا تصرف طبيعي؟ و اكيد هذه مش أول مرة و مجرد قصة من القصص و القشة الي كسرت ضهر البعير . و الدليل انهم التلاتة يعد القصة اتفقوا مع بعض و قرروا يهربوا و ما قدروا يعملوا هيك بوجه الأب . يعني خافوا منه. و اضطروا يصمموا خطة العرب. واضح لنهرها اي معنف و لا يستطيع السيطرة على غضبه و نفسه و يمكن عنده مشاكل نفسية او عقلية و ما قدروا يساعدوه و رتبوا حياتهم من سنين و قرروا لما يشتغلوا و يقدروا يعتمدوا على نفسهم راح يهربوا. و الأم و الثلاث بنات متفقين على هذا الشي و من سنين. فأكيد ما راح التلاتة ياخذوا هيك قرار من فراغ و اكيد حاولوا كتير قبل. و الأب بعده مصمم انه ما عمل اي شيء غلط. و انه هو لحاله الي صح و اربع نساء غلط. و حتى مش مستعد يقول انه مشتاق الهم. فقط زعلان علي حاله. لو كانت الزوجة حكت القصة أو هو قال القصة عن الزوجة كان تاكل قال هذا رجل و زوج عنيف و ظالم. لكن في محتمعنا العربي دائما بنشوف الآباء و الامهات على حق و الاولاد او البنات عاقين و غلطانين شو ما صار
سبحان الله قال تعالى وان جاهداك على ان تشرك بى ماليس لك به فلاتطعهماوصاحبهمافى الدنيا معروفااسمهاتربية وتعليم الاخلاق قدمت على العلم لامعنى للعلم فى اعاقة الوالد مهماحصل
ياشيخ اتركهم يروحو بستين داهيه عيش حياتك الزمن دا الدنيا بالمعكوس اعطيتهم حنيه اما بعضهم مايعطيهم حنيه ويحبو والدهم وعلى راسهم لاتبكي قول انك ماخلفت الام مصيبه هي كتير من التحيان تقسي الاولاد على ابوهم لجهنم وبئس المصير
@@حكاياتمروةعزام-ث2ف رغم خبرتي بالحياه يااستاذه مروي بس وصلت للوقت دا ماعاد عرفت الدنيا تصدقي اعرف اب لا حنون ولاقاسي مره وكان مع تجاره واولاده ماشاء الله كلهم رجال واتوفي والاولاد طورو التجاره اكتر واكتر واعرف اباء حنونين تصدقي سيبو ابوهم مايقولو له حتي كيف حالك قاسين عليه ومايعطوه الا بعد مايكلم الناس عليهم وهو كان كله حنيه ارجع اقول لا من حنان ولا من قسوه الهدايا من الله استغرب بجد من الدنيا دي ماعاد عرفنا كيف ماشيه بالمعكوس
في امهات مابتخاف الله قادرة تسيطر على تفكير الاولاد وتخليهم يكرهو ابوهم حتى لو مابدهم يعيشوا مع ابوهم على الاقل لازم يودوه ومايقطعوه ويزوروه كل فترة والتانية
على كلام الاب الام والبنات في منتهى القسوة ومغرورين بانهم قدروا يستغنوا عنه ماديا وصاروا يبتزونه بالبعد عنه رغم احتياجه ليهم….موقف غير منصف …واضح ان هو وزوجته ليسا على وفاق وللاسف البنات اتخذن للام بمنتهى القسوة…ستحاسب الام حسابا عسيرا
@@Badobadee لا مش طبيعي لكن رد الفعل كمان له حدود....ولو هو كأب منبه عليهم يتصرفوا بشكل معين لازم يحترموا كلامه ولو مش عاجبهم يناقشوه ...كمان هو قال ان فيه خطر معين من طلوع حد غريب للبيت ده بالذات ...افتكر مش كله متشطب او المنطقة غير امنة دليل انهم رفضوا يرجعوا يعيشوا في نفس الشفة
حسبي الله ونعم الوكيل بسبب كل دمعه نزلت من عيون ابوهم لان حتي لو كان جان دا أبوهم منهم لله الثلاث بنات عارفين يعني ايه بنت تدرس طب في الايام دي يعني أب يشتغل ليل نهار علشان يقدر علي مصاريفهم ولو مش بيصرف وأب محترم لازم يتحط علي الراس حسبي الله ونعم الوكيل حسبي الله ونعم الوكيل بكره كله يترد لهم عاجل أو أجل
ام عايزة تعبش براحتها وعصت البنات عل ابوهم الطيب ..احمد ربنا انك خلصت منهم .. كل واحدة بتشتغل وشايلة نفسها ..طلق أمهم وعيش حياتك وتزوج واحدة محترمة تشيلك ..هما كانوا عايزين فلوس الشقة ..مفيش واحدة منهم تستاهل دمعة منك ..البكاء ده هيجيبلك المرض ..حسبى الله ونعم الوكيل في بناتك وفى اللى بتعصيهم عليك
استاذي الفاضل ياريت ميوصلش ليهم زعلك ده ولا ضعفك هما ها يزيدو فيها لكن اذا اهتميت بنفسك ونسيتهم شوية هايستغربوا وهايبقوا عاوزين يعرفوا اخبارك بالذات الام ومن الموكد الام هاتندم لما تفوق لنفسها وتلاقي البنات بيلغوها هي كمان وهدور عليك وتتحايل عليك ترجع البيت بس اهم حاجة يكون في أساس لرجوعك وإذا محصلش كده بارضه اهتم بنفسك وربنا هايعوضك عن الشقة وعن الاسرة لان الله عدل
مش حيعرف يتكلم حيبكي، راحت عليه الحسنة من جهة ابناؤه ، بعد الجبروت من جهته ، جاءه الذل ، يستحمل ويدبر أموره، باللتي هي أحسن ، وربنا شاهد وشهيد ، وكفى بالله شهيدا ، الدكتورة ما رحمت الأب ، دا حتى لو كان طول حياته دليفري ، حياته انتهت، 🤷💔💔💔
مروه لاتميلي كل الميل وتميلي مع النساء ،، مافيه مبرر للعقوق مهما كان ، ابوهم جلس يصرف عليهم لحد ماتخرجو شهادات عاليه ؟ ما كان يضربهم ولا يعنفهم مافي اي داعي لكلامك هذا ولا مبرر ،، الشغله مدبره من يوم قالو بيع شقتك
مع احترامى لكلامك يامروة . البنات اصبحت مش عايزه حد يحاسبهم و عايزين يعملوا اللى هم عايزينه ومحدش يقولهم لا وده خطأ كبير وكمان الأم بتعطى الحنان اكثر بكثييئر من الاب . يعنى الاب لازم يكون حازم اكتر من الام
لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم. انت راجل نحسبك على خير ولا نزكي على الله أحدا. وهنيئا لك الجنة. ولكن عليك بالصبر. حتى تكمل رسالتك وتتزوج البنات. وركز في شغلك. وحاول تصلح ما بينهم وتعطي البنات مزيد من الحب والعطف والثقة بالنفس. بنات في كليات زي كده اكيد محترمين ومخهم كبير. بلاش الخوف الزائد عن الحد. واي اب عنده اولاد وخايف عليهم. ربنا أعطانا الوصفة السحرية للعلاج قال الله تعالى (وليخش الذين لو تركوا من خلفهم ذرية ضعافا. خافوا عليهم فليتقوا الله وليقولوا قولا سديدا..) الواحد يتقي الله في نفسه وفي عمله. وربنا تكفل بحفظ الاولاد. كما في قصة الأطفال اليتامى في سورة الكهف ( وكان ابوهما صالحا) فصلاح الآباء يحفظ الأبناء. ربنا يصلح الأحوال ويهدي الجميع
الام والبنات حيتاسبوا من رب العالمين ، الاب هو عماد البيت ومن دونه الأ أمن ولا امان الحياة فى وقت الحاضر ليست مثل ايام زمان نعدم الأمن كثر التحرش والاغتصاب ومن واجب الوالدين الخوف على العيال
التربية التى لا تقوم على أساس دينى ولا يعرف فيها الأبناء حقوق الآباء .لا الآباء حقوق الأبناء وأسس التعامل بين الزوجين هى أسر مفككة اجتماعيا مهما علا قدرهم العلمى ، أنا لا اعتقد ان الأم كانت توقر الزوج أبو بناتها ولو كانت توقره لحذا البنات حذوها خاصة أن الأب غير متواجد مع الأسرة بشكل كافى وحين تواجد كان بالنسبة لهم كالغريب فاهملوه واستنكفوا طاعته الأمر يحتاج إلى أن تفيق الأم والبنات من جحودهم وعقوقهم ومراعاة ربهم فى أبيهم المسكين الأم فى رأيى هى من تسبب بهذه المشكلة لأنها لم تكبر الأب فى نظر البنات لأنها كانت حسبما ذكر تنفرد بالرأى لك الله يا اخانا ، يجب أن يعلم البنات أنهن سيحصدن فى قادم الأيام ما زرعنه فى سالفها (اعمل ما شئت كما تدين تدان)
اللى حصل هو السبب فيه عشان ساب التربيه لاءم اللى اصلا مش بتحبه هو يتكلم معاهم رجعوا خلاص مرجعوش بسلامه عشان دول عيال جاحدة لما قدروا يعتمدوا على نفسهم قالوا ليه خلاص مبقتش تلزمنا
من خلال الصوت و الدموع و بعض الاحداث الي ذكرها هو شخص نرجسي و هذه التي قسمت ظهر البعير هو لم يكن ابا هينا لينا ياخذ الامور بالحوار البنت تدرس بالجامعة و انت تقول لها استلمي الحاجة بالسبت لما كانوا صغارا ربما كنت تامر فتطاع لما كبرو يصبح الحوار هو سيد التعامل المعاملة مع الام كانت حسب كلام البنت ( هي مش كنبة) دليل انك كنت تعامل الام بانها فعلا كنبة فاول ما حسوا بالاستقلالية المادية هربو راجع نفسك اشتغل على انك تتغيرعلى مستوى الالفاظ و على مستوى ترك مساحة لكل واحد يتنفس شوية حرية بلاش الهلكبتور الي مجننهم بيها كذلك قول كلام حلو فالاذن تحب سماع ذلك و هم كلهم ستات وخليك المراقب من بعيد فلا تنحشر في كل صغيرة و كبيرة بلاش العصبية الزايدة فموش لايق تحدف بنتك العروسة ان شاء الله حتة بوسادة وربي يلم الشمل
ولااااااااا تبكي ولا تسال عنهم عيال اخر زمن مهما كااان هذي ابوهم لو يدوس على روسهم يبقى ابوهم خايف عليهم نصيحه ياخوي تزوج وعيش حيااااتك بحب وبسلام لو باقي من العمر يوم والحياه حلوه 🌹🙏🏻
رد مروة ليس موفق الرة خالص يعنى ايه مافيش حنية صارف عليهم واحسن تعليم يرموة ويتخلوا عنه بعد ماكبر وخايف عليهم ربنا مش حيسبهم حسبنا الله ونعم الوكيل فيهم هما وامهم شوف بنت حلال طيبة وربنا ح يعوضك عيش الباقى من عمرك وانسى انك خلفت خسارة فيهم ان انت تبقى ابوهم
واضح انت تأثرت لما سمعت الأب ببكي و ما ركزت أو فكرت في القصة حاول تفكر في الحقائق بموضوعية و خلي عواطفك على جنب لحظة. هذه القصة الوحيدة الواضحة و القصة من وجهة نظر الأب. يعني أكيد الأب ملطف تصرفه و زايد على تصرفه البنت. و برضو تصرف الأب لا يصدق. صبية في آخر العشرينات و دكتورة مش طفلة تتصل و تطلب دليفري و لما يجي تفتح الباب تاخد الأكل و تعطيه الفلوس. تصرف طبيعي جدا جدا. بقوم الأب ما يعجبه التصرف و بيحكي معها . شو امل بالزبط في الأول غير واضح لكن الواضح من تصرفه في الآخر انه شديد الغضب على شي فاضي. فيصلها كيف تفتحي الباب للدليفري . ممكن يكون صرخ في وجههها . سب عليها قلها يا بنت الملي يا خسرانة كيف تفتحي الباب يبكي دخل و أعتدى عليكي. ما بتعرف. لكن هو اعترض. قامت البنت و حسب كلام الأب نفسه قالت بس "فيها ايه" و بعدين راحت علي غرفتها. يعني حتى حسب كلام الأب لا صرخت و لا قالت كلمة مش نؤدي . فقط حكت فيها ايه و هو فعلا فيها ايه. مهو العادي انه لما الدايري يجيب الأكل نفتح الباب و تاخد الأكل. و حتى ما كانت لوحدها في البيت كان الأب موجود. يعني كلامه غير منطقي ابدا. بقوم الرجل الفخمات الي عمره فوق ال ٥٥ سنة الأب الحنون الحكيم يرمي طبق و بضربه . هو ضربه في الحيط و رد و ضرب البنت في صدفة عجيبة و لا فعلا ضرب الطبق في وجه البنت ما بنعرف. لكن في الحالتين هل هذا تصرف طبيعي؟ و قبل ما تقول هي حادثة و صارت. لا اكيد مش أول مرة. هذا التصرف يعطيك فكرة عن طريقة تعامل الأب و ردود فعله. و هذا بعد ما صارت دكتورة فتخيل كيف كان يعاملها لما كانت في ثانوي أو اعدادي. واضح انه لسنين عديدة كان شديد الغضب و غير قادر على التحكم يأعصابه. و على الأرجح كان باستمرار يصرخ فيهم و يغلط عليهم و يضربهم و لما يزعل يرمي اطباق . يرمي عفش. بكسر التلفزيون الله اعلم . و ممكن جدا يكون مش بوعيه و يكون متعاطي او شارب او يكون عنده مرض نفسي. انت شايف طبيعي اب يرمي طبق بوجه او بالحيط جنب بنته الدكتورة في سن ٢٥ او ٢٧ سنة و الي على وجه زواج بس عشان قالت فيه ايه عن فتح الباب للدليفري. تخيل لو هذا الأب مسك بنت في الاعدادي بتحكي على الشات مع ولد. اكيد بكون كسر عظامها حرفيا. و يمكن هيك شي صار بس هو ما بده يحكي. اصلا هو قال صارت مشاكل لكن رفض يعطي مثل ثاني و بقول مشاكل عادية يعني هو بفكر رمي الاطباق و مسرهم بالحيط عشان شغلة سخيفة رد فعل عادي . فأكيد عمل هيك تصرفات كتير الدليل انها مش اول مرة و انه في تاريخ غضب شديد و عنف انهم الأربعة و من سنين و حتى الأم مرتبين انهم بس يشتغلوا و يعتمدوا على نفسهم راح يتركوا البيت . و الاه اعلم شو عمل في زوجته. زوجته عشرة امر و اول ما بناتها كبروا و. قدروا يعتمدوا على نفسهم ما صدقت تنفذ يجلدها. مش كل شخص بقلك مشاكل عادية بتكون فعلا عادية. هو شايف تكسير الاطباق و صوبهم بالحيطان شي عادي. هذه المعلومة المتوفرة عندنا. و بنعرف انها الأم و ثلاث بنات متعلمات و ذكيات و قادرات يكملوا مانعة و يشتغلوا يعني ما بنحكي هون عن بنات صايعات او عقلهم صغير او مدمنات مخدرات. لا اربع نساء راشدات واعيات قرروا انهم مش راح يقدروا يكملوا مع هذا الرجل. و لما حكت البنت بابا خبط الصحن في الحيط اخواتها و امها فهموا على طول و قالوا خلص بكفي. هذا دليل انهم الاربعة شافوا هيك ردات فعل قبل عدة مرات و حاولوا يغيروها و تعبوا منها. و مع هيك لما جابوا شقة و استقلوا. ما هان عليهم ابوهم و قالوا بابا تعال و ايش معنا. لكن مؤرخون و طالع ما راح نقبل هيك معاملة. لا بتقفل الباب علينا و بتمتعنا يجيب دليفري و لا يتكسر اطباق و لا بتضرب بنت . و لما البنت قالت ماما مش كنبة. هذا يعني انها من صغرها كبرت و الزوج يعامل زوجته معاملة الكنبة. و مع انه بقول انهم ما يعاملوه كويس. لم يستطيع ان يذكر اي مثل محدد. هو متعود يسيطر على كل شي. حتى الباب ممنوع ينفتح للدليفري. فبالنسبة اله اما صاروا يعيشوا حياة طبيعية و بطل يتحكم بكل خطواتهم شاف لا هيك صار رجل كرسي عشان هو متعود يكون الآمر الناهي. مش ضروري كل كلامه تاخذه حرفيا . يدك تاخد الكلام في سياق التاريخ و طريقة معاملته مع البنات في السابق. غير هيك هم عاشوا حياة تعنيف و ظلم و شافوا نفسهم تحرروا فممكن تكون ردة فعلهم اوفر. و الأب اطلاقا مش قادر يشوف انه عمل اي غلط. و حتى ما قال اشتقت لبناتي. لما سألته رضوى اذا اشتقت لبناتك قال لا انا صعبان علي نفسي. يعني هو متعود يكون الآمر الناهي و سي السيد و بده يضل يعامل البنات كأنهم اطفال لكن حتى بدون حنان مروة فهمت هذا الشي . لكن حاولت تسايره على امل تحسب نتيجة و بدل ما تقول يمكن كنت عنيف و ظالم، قالت البنات محتاجات حنان .
انت بنادم مريض و شكاك. بتاع الديلفرى. مش دايما بيكون معاه رقم العميل و هوا بيكون معاه العنوان و بيطلع على طول و لو دليفرى معرفش يوصل بيكلم المحل و المحل بيكلم العميل دا 90%. فى دا عادى انت شكاك لوحدك
ولايلم الشمل ولايطبطب ويعوض عليه ربنا وامهم منها لله غدرت بيه وشجعتهم. ولو رجع ليهم مش هيحترموه وهيحزنوه على نفسه وهما ربنا هينتقم منهم والله لو كان مربي كلاب ماكانوا سابوه
واضح انت تأثرت لما سمعت الأب ببكي و ما ركزت أو فكرت في القصة حاول تفكر في الحقائق بموضوعية و خلي عواطفك على جنب لحظة. هذه القصة الوحيدة الواضحة و القصة من وجهة نظر الأب. يعني أكيد الأب ملطف تصرفه و زايد على تصرف البنت. و برضو تصرف الأب لا يصدق. صبية في آخر العشرينات و دكتورة مش طفلة تتصل و تطلب دليفري و لما يجي تفتح الباب تاخد الأكل و تعطيه الفلوس. تصرف طبيعي جدا جدا. بقوم الأب ما يعجبه التصرف و بيحكي معها . شو عمل بالزبط في الأول غير واضح لكن الواضح من تصرفه في الآخر انه شديد الغضب على شي فاضي. فيقلها كيف تفتحي الباب للدليفري . ممكن يكون صرخ في وجههها . سب عليها قلها يا بنت ال كذا يا حيوانة: كيف تفتحي الباب بلكي دخل و أعتدى عليكي. ما بنترف تحديدا . لكن بنعرف انه هو اعترض و غالبا بطريقة مش حلوة . قامت البنت و حسب كلام الأب نفسه قالت بس "فيها ايه" ، مش اكثر من هيك. لا غلطت و لا سبت و لا صرخت. و بعدين راحت علي غرفتها. يعني حتى حسب كلام الأب نفسه لا صرخت و لا قالت كلمة مش مؤدبة . فقط حكت فيها ايه و هو فعلا فيها ايه. مهو العادي انه لما الدايري يجيب الأكل نفتح الباب و تاخد الأكل. و حتى ما كانت لوحدها في البيت كان الأب موجود. يعني كلامه غير منطقي ابدا. بقوم الرجل الفخمات الي عمره فوق ال ٥٥ سنة الأب الحنون الحكيم يرمي طبق و بضربه . هو ضربه في الحيط و رد و ضرب البنت في صدفة عجيبة و لا فعلا ضرب الطبق في وجه البنت ما بنعرف. لكن في الحالتين هل هذا تصرف طبيعي؟ و قبل ما تقول هي حادثة و صارت. لا اكيد مش أول مرة. هذا التصرف يعطيك فكرة عن طريقة تعامل الأب و ردود فعله. و هذا بعد ما صارت دكتورة فتخيل كيف كان يعاملها لما كانت في ثانوي أو اعدادي. واضح انه لسنين عديدة كان شديد الغضب و غير قادر على التحكم يأعصابه. و على الأرجح كان باستمرار يصرخ فيهم و يغلط عليهم و يضربهم و لما يزعل يرمي اطباق . يرمي عفش. بكسر التلفزيون الله اعلم . و ممكن جدا يكون مش بوعيه و يكون متعاطي او شارب او يكون عنده مرض نفسي. انت شايف طبيعي اب يرمي طبق بوجه او بالحيط جنب بنته الدكتورة في سن ٢٥ او ٢٧ سنة و الي على وجه زواج بس عشان قالت فيه ايه عن فتح الباب للدليفري. تخيل لو هذا الأب مسك بنت في الاعدادي بتحكي على الشات مع ولد. اكيد بكون كسر عظامها حرفيا. و يمكن هيك شي صار بس هو ما بده يحكي. اصلا هو قال صارت مشاكل لكن رفض يعطي مثل ثاني و بقول مشاكل عادية يعني هو بفكر رمي الاطباق و مسرهم بالحيط عشان شغلة سخيفة رد فعل عادي . فأكيد عمل هيك تصرفات كتير الدليل انها مش اول مرة و انه في تاريخ غضب شديد و عنف انهم الأربعة و من سنين و حتى الأم مرتبين انهم بس يشتغلوا و يعتمدوا على نفسهم راح يتركوا البيت . و الاه اعلم شو عمل في زوجته. زوجته عشرة امر و اول ما بناتها كبروا و. قدروا يعتمدوا على نفسهم ما صدقت تنفذ يجلدها. مش كل شخص بقلك مشاكل عادية بتكون فعلا عادية. هو شايف تكسير الاطباق و صوبهم بالحيطان شي عادي. هذه المعلومة المتوفرة عندنا. و بنعرف انها الأم و ثلاث بنات متعلمات و ذكيات و قادرات يكملوا مانعة و يشتغلوا يعني ما بنحكي هون عن بنات صايعات او عقلهم صغير او مدمنات مخدرات. لا اربع نساء راشدات واعيات قرروا انهم مش راح يقدروا يكملوا مع هذا الرجل. و لما حكت البنت بابا خبط الصحن في الحيط اخواتها و امها فهموا على طول و قالوا خلص بكفي. هذا دليل انهم الاربعة شافوا هيك ردات فعل قبل عدة مرات و حاولوا يغيروها و تعبوا منها. و مع هيك لما جابوا شقة و استقلوا. ما هان عليهم ابوهم و قالوا بابا تعال و ايش معنا. لكن مؤرخون و طالع ما راح نقبل هيك معاملة. لا بتقفل الباب علينا و بتمتعنا يجيب دليفري و لا يتكسر اطباق و لا بتضرب بنت . و لما البنت قالت ماما مش كنبة. هذا يعني انها من صغرها كبرت و الزوج يعامل زوجته معاملة الكنبة. و مع انه بقول انهم ما يعاملوه كويس. لم يستطيع ان يذكر اي مثل محدد. هو متعود يسيطر على كل شي. حتى الباب ممنوع ينفتح للدليفري. فبالنسبة اله اما صاروا يعيشوا حياة طبيعية و بطل يتحكم بكل خطواتهم شاف لا هيك صار رجل كرسي عشان هو متعود يكون الآمر الناهي. مش ضروري كل كلامه تاخذه حرفيا . يدك تاخد الكلام في سياق التاريخ و طريقة معاملته مع البنات في السابق. غير هيك هم عاشوا حياة تعنيف و ظلم و شافوا نفسهم تحرروا فممكن تكون ردة فعلهم اوفر. و الأب اطلاقا مش قادر يشوف انه عمل اي غلط. و حتى ما قال اشتقت لبناتي. لما سألته رضوى اذا اشتقت لبناتك قال لا انا صعبان علي نفسي. يعني هو متعود يكون الآمر الناهي و سي السيد و بده يضل يعامل البنات كأنهم اطفال لكن حتى بدون حنان مروة فهمت هذا الشي . لكن حاولت تسايره على امل تحسب نتيجة و بدل ما تقول يمكن كنت عنيف و ظالم، قالت البنات محتاجات حنان .
@@LubnaHaddad-di9mc انت شكلك مريتى بتجربه فيها ظلم من ابوكي باين فى طريقه كلامك ومن تحليلك النفسى للاب والبنت او كان ولدك قاسى عليكى شويه او بيخاف عليكى بزيادة شويه انا حاسس ان انتى دكتوره نفسيه
يالعكش بابا مات بالسرطان و عمري ١٥ سنة و عمره ٤٩ و كان كتير يحبنا. خلانا نحيب شهادات المدرسة للمستشفى . صحيح كان صارم و يمكن زيادة بس ابدا مش هيك. و عمري ما شفت ابي رمى صحن و لا رفع ايده علينا. هذه تصرفات مجانين. شفت رجال غيره في العيلة يكسروا اغراض و ما كانوا متزنين و بالآخر زوجاتهم طلقوهم مع انا مسيحية و ما في عندنا طلاق هذا الأب عنيف و ظالم و غير متزن نفسيا . انت اسمع شو قال يرمي طبق بوجه بنته الدكتورة عشان قالت فيها ايه و فتحت الباب للدليفري. انت شايف هذا تصرف شخص عاقل؟ و يرأيك هذا اول صحن يخبطه بالحيط؟ انا فعلا ماجستير علم نفس بس ما بدها ماجستير
يا مروى ربنا يخليكي انا من برا مصر و بنتفرج على فيدوهاتك من 3 سنين في كل قنواتك وكنت بستنى اخر الفيديو عشان اخذ العبره الي بتقوليها في نهيتو وبعد تفكير قررت اني اتواصل معاكي لو ممكن واحكيلك حكايتي عشان اعرف اذا انا صح ولا غلط وانا متأكده ان ناس كتيرررر حتسفاد من حكيتي و حكون فرحانه بكدا ارجوك ي مروى اقبلي انك تعرضي قصتي وطبعاً ليكي الحق ترفضي لو قصتي بدون فايده وبحبك اوي انتي غيرتي حياتي و انا مستحيل ازهق من قصصك وصوتك أبداً
استاذة مروه الله يسعدك ويجبر بخاطرك يارب
كأنك لست بخير وجهك تعبان وكانك صايرة عصبية ان شاء الله تكوني بخير انتي بتساعدي الناس الله يجزيكي الف خير وان شاء الله تكوني دائما بخير وسعادة ❤❤
حبيبتي ربنا يسعدك ويجبر بخاطرك علي اهتمامك الحمد للله في اتم صحة وحال اشكرك حبيبتي
بالله بالله ياابوي الغالي لاتبكي والله لو انا مصرية او ساكنة في مصر كنت اخدمك بعيوني وقلبي لاتبكي بالله لاتبكي هذول بلااخلاق ولاضمير ولاتربية. وش ينفع تكون متعلمة ومعاها شهادة وجميلة عاقة ابوها كماتدين تدان
يطلق امهم ولا يصرف عليهم جنية واحد
انت متعاطفة مع ظالم و بناته سابوه عشان كده
@@Badobadee وين الظلم في الموضوع سمعتي اول شي القصة كامل ابوهم يبكي ع الهواء تقولي عنه ظالم وين الظلم مشكله كلها يخاف عليهم في اب يبكي ع الهواء السبب قهر اولاده هذا يعتبر من عقوق الوالد
يا مستشارة مروة. انت فعلا مستشارة وتستحقي هاد اللقب بجد فعلا البنات بحاجه ماسة للحنان. والمفترض ان الاب يقربهم منه كتيررر ويتكلم معاهم ويسمعهم. ويشترك مع زوجته اللي هي امهم في نقاش اي مشكله تشتريهم وعلى أساس يسمع المشكله بالأول من امهم ويناقشوها مع بعض.هو.وزوجته وبعدين.يناقشوا.المشكله.مع.البنت.صاحبة.المشكلة.وبحضور.البنتين...والاب.مشكلته.ليه.الام.بتقول.انا..وانا.وهو.مش.عائزها تقول.انا.وانا.وعائزها.تسمع.كلامه.
وبس هو.هنا.اب.اب.ولازم.يقوم.بواجبه.كآب.من.كل.النواحي..وان.يكون.فعلا.حنيين.يحتويهم.........يضحك.معاهم..يتكلم.معاهم.على.اي.حاجه..ويطلب.رئيهم..
الله.يحفظك.يامستشارة.مروة.....على.فكرة.انا.بحبك.كتييرر..اه.بجد.بحبك.الله.يسعدك.وعن.الشر.يبعدك
@@Badobadee
فين الظالم دا
هو الاب اللي يخاف علي ولاده يبقي ظالم
مش ابوهم دا اللي وصلهم للمناصب اللي وصلولها
ياعمري اديش غلبان وطيب 😔😔شو هالجحود والقسوة حسبي الله ونعم الوكيل فيهم ارجوكي مروة اتصلي فيهم وبهدليهم بهدله ادبيه ارجوكي خلي يعرفو انهم انفضحو والناس بتدعي عليهن
😃
اعتقد كلام الاستاذه د مروه عزام
عين العقل الحكمه
علاجها كان في محله
انصحك في خلق اسمه الرحمه
هذا لازم يكون هو حياتك في بيتك
خاصه البنات
امهم. لازم تعرف الاب عمود البيت
الله يصلح الحال
لازم تتزوج
علشان الامور تتحسن باذن الله
ربنا يسعدك ويبارك في راي حضرتك جزاك الله كل خير
@@حكاياتمروةعزام-ث2ف استاذه مروه
كنت اسمع قبل قليل
موضوع علي حكايات لايف
عن الثانويه
تفحاأ انك ماخلص موضوعك
الدكتوراه
ارجوا كلميني فين المشكله
ممكن نتحرك الي صاحب القرار
باذن الله نشوف المشكله
ابو حامد الكويت
لاحول ولا قوة الا بالله
انت بتحافظ على عرضك بس للاسف لا الام ولا البنات مافيهم خير.
ربنا يعوضك احسن منهم
الزمن هذا متعب الله يصلح حال عيالنا العيال جاحدين
اللهم امين يا رب العالمين
الاب هو الجاحد و حق البنات يطلعو من البيت
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حبيبتى مروه باختصار هم اخدوا من هذا الرجل مايريدون حتى تخرجوا ونالوا مايريدون اصبحوا غير راضيين عن حياتهم فبحثوا عن مستوى افضل متعاليين حتى على والدهم ووضعهم هم تابعيين لامهم
برافو ... نفس الرأي
انته راجل طيب بزياده....والبنات لازم يطلعوا لامهم...انسي اي تحسن
للاسف ربنا يصلح لهم الحال ويهديهم
الام والبنات غلطانين عايزين يعيشو حريه زيادة.وده غلط لازم يكون لهم كبير و خاصة الأب موجود
ربنا يهديهم ويصلح الحال للجميع
@@حكاياتمروةعزام-ث2ف❤❤❤
انا اولةدى لما اتناقش مع ابوهم بيقفوا فى صف ابوهم خصوصا البنات حبهم لابوهم زايد والحق هو حنين عليهم ولا يحرمهم من شيء
انت سمعت و فهمت شو صار و لا واقف في صف الرجل على طول. بنات صبايا وحدة صيدلانية و وحدة دكتورة عشان فتحوا الباب للدليفري نزل فيهم بهدلة. كل الي قالته البنت و فيها ايه. قام رماها في طبق. و هذه القصة من وجهة نظر الأب الي اكيد لطف القصة . يعني في الواقع بكون صرخ و سستم في البنت و يمكن اما رمى الطبق جرح وجهها. و حتى لو صار بالزبط زي ما قال الاب. في رحل عاقل يرمي بنت صبية بطبق حتى لو كان رماه على الحيط بس عشان فتحت للدليفري و قالت فيها ايه؟. انت فكر في القصة مش بس تسمع الأب يبكي و توقف معه.
و أكيد هذه مش أول ردة فعل زي هيك و مش اول مرة يرمي طباق و يصرخ و يعاتب لو يعاقب او يضرب على اي شي طبيعي جدا زي فتح الباب. اكيد في تاريخ و سنين طويلة من الغضب المفرط و من الصراخ و العنف. و الدليل انهم لسنين بفكروا و بخططوا و لما اشتغلوا و قدروا يستقلوا الأربعة قرروا انهم يهربوا بما فيهم الأم. يعني هم الأربعة مجانية و الأب الي برمي في وجه بنت دكتورة عشان دليفري عاقل؟
الام اكيد سبب قصاوه القلب والتحريض على الاب 😢 لان الام المفروض تصلح وتلم مش تمشى على هوى البنات وديما تقول عيب ده بابا وبيحبكوا وبيخاف عليكم وطبيعى كل واحده هتتجوز وتعيش حياتها
الغريبه انهم لما وصلوا لنهايه تعلمهم وقدرو يقفوا على رجلهم سبوه😥 ونسوا مين اللي رباهم وصرف عليهم السنين اللى فاتت قلبهم اسى اوووى اوووى 😥💔
ربنا يحنن قلبهم علية ويهديهم للصح
هل هذا جزاء الاب بعد ماكبروا ..والله لازم يدفعوا تمن غالي لانهم غدروا بيه عشان يعيشوا براحتهم
سوء الإختيار هو الأساس فى كل المشاكل
بلاش يا جماعة اتهمات بدون اي دليل علي الاسرة دية ربنا يهديهم ويصلح الحال للجميع
لا طبعا هو الاب ظالم و قاسي و طفش البنات من حواليه
بالضبط كدا كلامك صح الزوجة والبنات أصبحو مختنقين من كثرة الضغط جاء الوقت وين إنفجرو حاول تغير شوية من طبعك وخليك صديق ليهم صارحهم قول لهم إيه اللي خلاهم يتصرفو معاك كدا ؟ التواصل مع كل أفراد العائلة إحل المشاكل حظ سعيد
بعد ايه
ماخلاص كبروا وعاجبهم حالهم ومش حيغيروا
فعلا
لا طبعا.. هم يتحملوا ابوهم.. يقدروه... ويصبروا عليه.
هذا جحود..
الاب كلامه صح خايف عليهن . مهما كان يجب ان لاتتفكك الاسره طالما يمكن التفاهم
للاسف من البداية في تفكك اسري
ربنا يرحم ابي ويرحم جميع موتي المسلمين 😢 ربنا يصبر الحاج علي ما ابتلاه من الولاد ويحنن قلب ولاده عليه
امين يا رب العالمين
دكتوره ربنا يصلح حالك حولي في موضوع الرجال
لو طلب المساعدة اكيد الي ربنا يقدرني علية هعملة اشكرك كل الشكر
كل الغلط ع الام
والعلم ماكل حاجة المهم الاخلاق والتربية
فعلا عند حضرتك حق
والله انا مستغربه من خطيب البنت الي تمم الزواج من وحده سوت في ابوهاكذا وهوه ساعدها ما قال لنفسه بكره لو قصرت معاها بترميني في الشارع زي مارمت ابوها
100%
ربنا يصلح لهم الحال ويهديهم يا رب
حتى تعرفين لاي درجة الاب ظالم لدرجة انه البنت ما كانت قادرة تصبر شهرين و تتزوج و تطلع من بيت ابوها ! البنات معهم حق و الاب واضح عليه متحكم و شكوك و طفشهم
انا كان عندي نفس المشكله بناتي وابوهم وانا عايشه في اروابا وهوه كان يبقى خايف عليهم وعقلو صعب كتير بيني وبينو في العمر ١٣ تعشر سنه عمره ما تكلم معاهم كلمة كويسه على طول خايف ما فيش ثقه علشان كده كان اول عريس يخبط يقبلو علشان ياخدو راحتهم لكن دلوقتي احتواهم وقت تجوزو تغير ميتين درجه حنيه وحب هما. كانو عايزين الثقه والحب والحنان من الاب وانتا. لازم تغير طريقتك معاهم لو نفعت دلوقتي يمكن خلاص انا طول عمري معاهم الام والصديقه وكل. حاجه جرب تغير من اسلوب المعامله
فعلا كلام حضرتك صح ويحترم جزاك الله كل خير
@@حكاياتمروةعزام-ث2ف شكراً للثقة. في. كلامي. علشان. كان. عندي. تجربه مع. الاب. والبنات.
ده مهما كان ابوهم هم عرفين انو خايف عليهم هو هدفهم انهم يعيشو احرار لا حسيب و لا رقيب
الله اعلم اكيد في امور في علم الله لكن ربنا يهديهم ويحنن قلبهم علية
حقهم يعيشو احرار
في أيامنا هذه أصبح الأولاد لا ينصاعون لأوامر و نصائح الوالدين. أصبحوا حاسبين في أنفسهم فاهمين و واعيين أكثر من الأم و الأب.
انتم بتسمعوا البكاء و بتشققوا عليه على طول و ما يتركزون يالحقائق. أي عنده ثلاث صبايا متعلمات و فهمانين، وحدة دكتورة و وحدة صيدالانية يعني مش اطفال. كل الي عملوه هو انهم فتحوا الباب للدليفري و اخذوا الأكل. تصرف جدا طبيعي. هو بدهم يعيشوا النفس تحت امره. ممنوع حتى يطلبوا ديليفري و يفتحوا باب الشقة. قام نزل بهدلة فيهم . البنت الكبيرة الدكتورة الي راح تتزوج كل الي قالته فيها ايه و مشيت- قال شو دارت ضهرها الي. يعني مجرد فكرة انها بنت تتنفس و تجاوبه جواب بسيط و تمسي تصرف ابدا مش مقبول. فراح خبط دبق في الحيطة و رد و ضرب فيها و لا ضربه بوجهها مباشرة ما بتعرف. لكن رد فعله العادي لما وحدة تقوله فيها ايه انه يخبط طبق. و هذا من وجهة نظره هو. يعني القصة فظيعة حتى لما الأبرهو الي يحكيها. اكيد هو اطف و خفف التفاصيل جدا. و لو البنت قالت القصة كان يمكن قالت سينس و قال كلام ما ينقال و صرخوفي وجهي و بعدين رمى طبق في وجهي و يمكن جرحها و لا كسر سنانها الاه اعلم. و كل هذا عشان فتحت الباب للدليفري. من كل عقلك شايفة هذا تصرف طبيعي؟
و اكيد هذه مش أول مرة و مجرد قصة من القصص و القشة الي كسرت ضهر البعير . و الدليل انهم التلاتة يعد القصة اتفقوا مع بعض و قرروا يهربوا و ما قدروا يعملوا هيك بوجه الأب . يعني خافوا منه. و اضطروا يصمموا خطة العرب. واضح لنهرها اي معنف و لا يستطيع السيطرة على غضبه و نفسه و يمكن عنده مشاكل نفسية او عقلية و ما قدروا يساعدوه و رتبوا حياتهم من سنين و قرروا لما يشتغلوا و يقدروا يعتمدوا على نفسهم راح يهربوا. و الأم و الثلاث بنات متفقين على هذا الشي و من سنين. فأكيد ما راح التلاتة ياخذوا هيك قرار من فراغ و اكيد حاولوا كتير قبل. و الأب بعده مصمم انه ما عمل اي شيء غلط. و انه هو لحاله الي صح و اربع نساء غلط. و حتى مش مستعد يقول انه مشتاق الهم. فقط زعلان علي حاله.
لو كانت الزوجة حكت القصة أو هو قال القصة عن الزوجة كان تاكل قال هذا رجل و زوج عنيف و ظالم. لكن في محتمعنا العربي دائما بنشوف الآباء و الامهات على حق و الاولاد او البنات عاقين و غلطانين شو ما صار
الله يرحم حالك وضعفك وحقك تخاف عليهم وتمنعهم انت ماقصرت عليهم ضحيت وصبرت وكافحت اللين كبروا وتعلموا احسن تعليم ،، الله يعينك ع ما ابتلاك وعطيهم العين الحمراء 🇸🇦🕋
ربنا يهدي ما بينهم ويصلح الحال ويحنن قلبهم عليك
الاب غلبان والام والبنات جمدين وعوزين يتحررو والهي بكيت من اجلك يابي اعتبرنا كلنا بناتك وانا معايه ٣بنات اعتبرني بنتك❤😢
و انت شعرفك ؟ كنت عايش معاهم ؟ امي. الاب ظالم و طفش البنات من جراء اعماله
@@Badobadeeوانت شو عرفك ان هو الظالم ؟؟؟
نحنا بنحكم ع ضوء كلامه وبعدين باين عليه اديش هو غلبان وطيب مش سامع مش عارف يتكلم !
معلش يامروة رئيك غلط مع احترامي ليكي اغلبنا اتربينا والاب مابيظهر حنيته ودلعو لاولادو هو بيعبر بحنيته لما بكدح وبشتغل عشان يعيشهم عيشه كويسه وبيغار عليهم شو بدهم بعد اكتر من هيك
والله العظيم كلنا اتربينا كده بنحس احاس بحنية ابونا بطريقه دي
تزوج. وعيش حياتك وانساهم تزوج زوجه محترمه متدينه تخاف الله ذات سمعه طيبه وانساهم عيش لنفسك واهتم بنفسك وبس
❤❤اللهم ارحم أبي رحمة واسعة سعة الأرض والسماء ومابينهما واغفر له واجعل قبره روضة من رياض الجنّة واجعل مسكنه في عليين مع الشهداء والصالحين يا رب العالمين ❤
اللهم أمين يارب العالمين
اللهم امين يا رب العالمين
الحاج خلع ايده من تربية بناته ورمى المسؤلية كاملة على زوجته والنتيجة اللى وصلها منطقية
هذوله عيال عاق مع ابوهم ليش حرام عليهم ربي يصلح الحال امين ❤😂❤
اللهم امين
لاحول ولاقوه الابالله ربنا يجمعهم معاك ع خير
إحنا لم نستمع إلى الأطراف الآخرين لذلك لا نستطيع أن نحكم ربنا يصلح بينكم
فعلا كلام حضرتك صح ويحترم
الام مسيطره والبنات بدهم ام متحرره شوي
اه لو يعرفوا غلاوة الاب واللة انا بابا مات وانا في غربتي واللة انكسر قلبي سنتين ببكي علية نفسي اسمع صوتة نفسي احكي لة واسمع رائية بصلي واطلب من ربنا اشوفة حتي في الحلم
ياقسوة قلبهم واللة واللة
ما حيشوفوا خير في حياتهم
اتزوج بنت ٣٦ سنة وعبش حياة كريمة مع زوجة
وخلف غيرهم واتفق معهم علي طلاق امهم
ولل تصرف عليه جنية واحد
قادر ربنا يعوضك
وافرض اتزوج بنت تعتقد مش هيواجه مشاكل هل تعتقد هتصونه وتخدمه مافيش وحده بتتحمل واحد كبير بدووون تنازلات صعبه
وافرض اتزوج بنت تعتقد مش هيواجه مشاكل هل تعتقد هتصونه وتخدمه مافيش وحده بتتحمل واحد كبير بدووون تنازلات صعبه
@@joliasandra9190
هو مش كبير لهدة الدرجة
هو عمرة 52 ستة يعني قادر علي
القيام بالواجبات الزوجية
وقادعلي العمل وتكليف الحياة الزوجية
يتزوج انسة فوق ٣٥ او ارملة او مطلقة لعدم الإنجاب
جميع الأختبارات مناحة لمتل عمرة
اللهم يختار دات دين وبنت اصول من بيت مخترم
تعرف قيمة الزوج لسيطة طيبة حنونة وداا قلب وخلق
وتقدس الحياة الزوجية ولبست واحدة عاوزة يصرف عليها فقط وقليلة الادب والتربية
وهو لازم يثق في نفسه اكتر واكتر
ويقوي قلبة جدا
هولاء البنات وامهم بدلا من ان يكون سبب سعادة اصبحوا بئر الاحزان والقاتل الخقيقي
لانهاء حياة والدهم
تعم اخطا لما ترك للزوجة التصرف في كل شي واصبح مسلوب الارادة
هو يربي ويعلم ويوصلهم للجامعات ومناصب
وفي اخر انت معدناش عاوزين منك حاجة
وانا مناكد ان هدة الزوجة ستتزوج تاتي وناتي زتاتي اصبح داء عندها الزواج
واحتمال تتزوج شاب وستسرف عليه
والمقابل يمتعها جنسيا ويفسحها وتعيش الجياة
فمن باب ازلي هو كمان يعبش الخياة بعد كل هدة الخسائر
ان جحود الزوحة والأبناء والاستغناء
والقول صراخة وفعليا
كمثل ضرب النار
❤الله عليكى يامروة تكلمت بسطور والمعنى بحور ربنا يحبب فيك خلقه كمان وكمان
حبيبتي ربنا يسعدك ويجبر بخاطرك
ربنا يهون عليك ويهديلك بناتك والام هى السبب فى الحصل وانت مش غلطان ربنا يعينك على حالك
البنات ذي امهم في القساوة وقلة الأصل ، واعتبروه ماكينة ATM ومجرد جسر حتى وصلوا لهدفهم ، ثم تنكروا له ولكل ما بذله لهن بكل خسه ووضاعه . الله ينتقم من كل ظالم .
والله بكيت من قلبي علي هذا الاب
مهما كان هو خايف عليهم
وحتي لو كان فيه تقصير في فسح ولا ولا
لايحق لهم ابدا ابدا ان يعاملوا ابوهم بهذه الطريقة
والله ان لم يراجعوا نفسهم هيتردلهم في الدنيا قبل الاخرة. والام كمان لها دور
وعموما ممكن تاخد برلي استاذة مروة
حاول تتكلم معاهم واحد واحد ولو هما كانوا واخدين عليك حاجة فهمهم ان كان من خوفك عليهموحرصك عليهم ولو حاجة تانية انت قصرت فيها اعتذر لهم عن خطاك
ولكن لازم يبقي دورك هو دور الاب واحترامك لازم يكون
ولاتسمح ابداان تعيش معهم وليس لك كلمة
ان ردوا لعقولهم وتصافيتم وعادت المياه لمجاريها فبهاونعمت والا فعوضك علي الله
وابحث عن زوجة طيبة متدينة تتفي الله فيك
جزاك الله كل خير يا حاج والله انت ما غلطان على اللي احنا بنسمعه من كل انسان قلب في مرض كونك اللي انت تخاف عليهم كلامك كله صح والله انت ما غلطان ان شاء الله هم اللي هيجوا لك ويقولوا لك سامحني يا بابا اشوف لك واحده بنت حلال تتقي الله تتقي الله فيك وما تسالش عنهم صدقني هو اللي هيجي لك
لاحول ولاقوة الا بالله العلي العظيم
الله يكون في عونك ويهديلك بناتك
لا حول ولا قوة الا بالله اصعب شيء لما الراجل يتزوج ويربى ولما يكبر لا يجد اسرته بجانبه هذا مؤلم جدا ومن حق الاب انه يحكم على اولاده ربنا يهدي العباد واضح ان الام مسيطره والاب. طيب
لا مش من حق الاب يحكم اولاده
@@Badobadee ليه يتركهم براحتهم دخول وخروج فى اى وقت
الاكيد الخلاف مع الام والبنات شايفين ان الاب متسلط على الام لذلك انحاذو مع الام بدل ما يحاولو يصلحو بينهم ردت فعلهم هي عقوق ولا تجوز الله يصلح حالهم
احزنتني دموعه 😢
راي حضرتك صح ويحترم جزاك الله خير
الغلط كان م الام على فكره
قسما بالله قلبي وجعني عليك ربنا يفرج همك ويردهم ليك ردا جميلا
الاب حتى لو كان شديد او قاسى شويه بتربيه بناته فهو لا يستحق هذه المعامله الام والبنات عاوزين يطلعوا من طوعه والام مسيطره والرجل يشعر انه دوره ليس له وجود ودموعه غاليه ووجعت قلوبنا حسبنا الله ونعم الوكيل فى كل ظالم
انتم بتسمعوا البكاء و بتشققوا عليه على طول و ما يتركزون يالحقائق. أي عنده ثلاث صبايا متعلمات و فهمانين، وحدة دكتورة و وحدة صيدالانية يعني مش اطفال. كل الي عملوه هو انهم فتحوا الباب للدليفري و اخذوا الأكل. تصرف جدا طبيعي. هو بدهم يعيشوا النفس تحت امره. ممنوع حتى يطلبوا ديليفري و يفتحوا باب الشقة. قام نزل بهدلة فيهم . البنت الكبيرة الدكتورة الي راح تتزوج كل الي قالته فيها ايه و مشيت- قال شو دارت ضهرها الي. يعني مجرد فكرة انها بنت تتنفس و تجاوبه جواب بسيط و تمسي تصرف ابدا مش مقبول. فراح خبط دبق في الحيطة و رد و ضرب فيها و لا ضربه بوجهها مباشرة ما بتعرف. لكن رد فعله العادي لما وحدة تقوله فيها ايه انه يخبط طبق. و هذا من وجهة نظره هو. يعني القصة فظيعة حتى لما الأبرهو الي يحكيها. اكيد هو اطف و خفف التفاصيل جدا. و لو البنت قالت القصة كان يمكن قالت سينس و قال كلام ما ينقال و صرخوفي وجهي و بعدين رمى طبق في وجهي و يمكن جرحها و لا كسر سنانها الاه اعلم. و كل هذا عشان فتحت الباب للدليفري. من كل عقلك شايفة هذا تصرف طبيعي؟
و اكيد هذه مش أول مرة و مجرد قصة من القصص و القشة الي كسرت ضهر البعير . و الدليل انهم التلاتة يعد القصة اتفقوا مع بعض و قرروا يهربوا و ما قدروا يعملوا هيك بوجه الأب . يعني خافوا منه. و اضطروا يصمموا خطة العرب. واضح لنهرها اي معنف و لا يستطيع السيطرة على غضبه و نفسه و يمكن عنده مشاكل نفسية او عقلية و ما قدروا يساعدوه و رتبوا حياتهم من سنين و قرروا لما يشتغلوا و يقدروا يعتمدوا على نفسهم راح يهربوا. و الأم و الثلاث بنات متفقين على هذا الشي و من سنين. فأكيد ما راح التلاتة ياخذوا هيك قرار من فراغ و اكيد حاولوا كتير قبل. و الأب بعده مصمم انه ما عمل اي شيء غلط. و انه هو لحاله الي صح و اربع نساء غلط. و حتى مش مستعد يقول انه مشتاق الهم. فقط زعلان علي حاله.
لو كانت الزوجة حكت القصة أو هو قال القصة عن الزوجة كان تاكل قال هذا رجل و زوج عنيف و ظالم. لكن في محتمعنا العربي دائما بنشوف الآباء و الامهات على حق و الاولاد او البنات عاقين و غلطانين شو ما صار
حرام مهما صار من الاب محدش يخاف عليهم اد الاب 😢😢
الام اكتر
سبحان الله قال تعالى وان جاهداك على ان تشرك بى ماليس لك به فلاتطعهماوصاحبهمافى الدنيا معروفااسمهاتربية وتعليم الاخلاق قدمت على العلم لامعنى للعلم فى اعاقة الوالد مهماحصل
ياجماعه الحنيه والحب ماتولدش غير حنيه وحب.. شكله مكفرهم في عيشتهم
لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم
الظلم صعب خاصة من الاولاد للوالدين
ربنا يهديهم ويصلح الحال للجميع
ياشيخ اتركهم يروحو بستين داهيه عيش حياتك الزمن دا الدنيا بالمعكوس اعطيتهم حنيه اما بعضهم مايعطيهم حنيه ويحبو والدهم وعلى راسهم لاتبكي قول انك ماخلفت الام مصيبه هي كتير من التحيان تقسي الاولاد على ابوهم لجهنم وبئس المصير
ربنا يهديهم ويصلح الحال للجميع ويحنن قلبهم علية يا رب
@@حكاياتمروةعزام-ث2ف رغم خبرتي بالحياه يااستاذه مروي بس وصلت للوقت دا ماعاد عرفت الدنيا تصدقي اعرف اب لا حنون ولاقاسي مره وكان مع تجاره واولاده ماشاء الله كلهم رجال واتوفي والاولاد طورو التجاره اكتر واكتر واعرف اباء حنونين تصدقي سيبو ابوهم مايقولو له حتي كيف حالك قاسين عليه ومايعطوه الا بعد مايكلم الناس عليهم وهو كان كله حنيه ارجع اقول لا من حنان ولا من قسوه الهدايا من الله استغرب بجد من الدنيا دي ماعاد عرفنا كيف ماشيه بالمعكوس
في امهات مابتخاف الله
قادرة تسيطر على تفكير الاولاد وتخليهم يكرهو ابوهم
حتى لو مابدهم يعيشوا مع ابوهم على الاقل لازم يودوه ومايقطعوه ويزوروه كل فترة والتانية
يا جماعة يا ريت بلاش تحامل علي الام الله اعلم الحقيقة فين ربنا يهدي الحال ما بينهم
عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((رِضَا الرَّبِّ فِي رِضَا الوَالِدِ، وَسَخَطُ الرَّبِّ فِي سَخَطِ الْوَالِدِ))
هذول عاقين وبسأل الله يهديهم ويردهم لصوابهم مش بتأمل انو كلنا نهايتنا الجحيم همة رمو ابوهم لحاله اعوذبالله اعوذبالله عاقييين ابوهم قلوبهم بلارحمه ولااحترام ولااخلاق ولاخوف من الاب اعوذبالله عقوق الاب
مفيش.عيل.مبتحبش.ابوهم.بس.لوالاب❤حنين.مكنوش.عملو.كد❤ده.نفس.االي.حصل.عنده❤وانا.الحمدلله.بحمد.ربنا.ليل.ونهار.❤علي.الي.انا.في.الواحدلوكل.لقمه❤بملح.احسن.من.الكباب.الي.في.وجع.❤قلب❤الهم.لكي.الحمد.ولكي.الشكرا❤محدش.يسمع.من.طرف.واحد❤مش❤من.السهل.ان.الوحده❤تقعد.لوحدة❤هي.وبنتها❤ده.من.الشديد.القوه❤ارحمه.من.في.الاض.يرحمكم.من.في.❤❤السماء❤❤❤❤❤❤❤❤❤
يرجع ابويا ولو يوم وانا اخدمه بعنيا الله يرحمه ويجعل مرضه في ميزان حسناته
موت الاب كسرة شهر بكره تندموا
صراحه اسبباب تافها انهم يتخلون عن والدهم روح تزوج وخذ زوجة صالحه تنجب اطفال صالحين
بغض النظر مين اللي غلطان حاول تفتح معاهم صفحه جديده وربنا يحنن قلوبكم على بعض ويلم الشمل
فعلا في تفكك اسري جدا
هو عشان عيط تصدقوه.. شكلو طفشهم من تصرفاته 🙄
على كلام الاب الام والبنات في منتهى القسوة ومغرورين بانهم قدروا يستغنوا عنه ماديا وصاروا يبتزونه بالبعد عنه رغم احتياجه ليهم….موقف غير منصف …واضح ان هو وزوجته ليسا على وفاق وللاسف البنات اتخذن للام بمنتهى القسوة…ستحاسب الام حسابا عسيرا
طيب انت شايف انه طبيعي يحذف صحن على بنته لانها فتحت للدليڤري
@@Badobadee لا مش طبيعي لكن رد الفعل كمان له حدود....ولو هو كأب منبه عليهم يتصرفوا بشكل معين لازم يحترموا كلامه ولو مش عاجبهم يناقشوه ...كمان هو قال ان فيه خطر معين من طلوع حد غريب للبيت ده بالذات ...افتكر مش كله متشطب او المنطقة غير امنة دليل انهم رفضوا يرجعوا يعيشوا في نفس الشفة
@@نهلةعوض-ر8ذ عصر العبودية قرب على الانتهاء و الاباء سيدركون بانهم لا يمتلكون بناتهم و ابنائهم و لا يمتلكون حرياتهم
حسبي الله ونعم الوكيل بسبب كل دمعه نزلت من عيون ابوهم لان حتي لو كان جان دا أبوهم منهم لله الثلاث بنات عارفين يعني ايه بنت تدرس طب في الايام دي يعني أب يشتغل ليل نهار علشان يقدر علي مصاريفهم ولو مش بيصرف وأب محترم لازم يتحط علي الراس
حسبي الله ونعم الوكيل حسبي الله ونعم الوكيل بكره كله يترد لهم عاجل أو أجل
ربنا يهديهم ويصلح الحال للجميع ويحنن قلبهم علية
@@حكاياتمروةعزام-ث2ف اللهم امين
@@حكاياتمروةعزام-ث2ف دول اربعة والرابعة دي راس الأفعى.
اكيد مش كانت المره الوحيده اللي ضايقنهم فيها اكيد ده نمط حياتك وهما خططوا يخلصوا من الضغط ده ...اكيد مش صح بس الجيل ده مش بيستحمل
كلام منطقي جدا 👍🏻
فعلا اكيد في امور مش مزكورة لكن ربنا يحنن قلبهم علية ويصلح لهم الحال
هو فعلا احساسي انه فيه شوية كذب في كلامه وقاسي عليهم وكن فيكون
وموضوع الطبق ده لا هو في ابشع من كده
حضرتك راجل طيب جدا
ام عايزة تعبش براحتها وعصت البنات عل ابوهم الطيب ..احمد ربنا انك خلصت منهم .. كل واحدة بتشتغل وشايلة نفسها ..طلق أمهم وعيش حياتك
وتزوج واحدة محترمة تشيلك ..هما كانوا عايزين فلوس الشقة ..مفيش واحدة منهم تستاهل دمعة منك ..البكاء ده هيجيبلك المرض ..حسبى الله ونعم الوكيل في بناتك وفى اللى بتعصيهم عليك
استاذي الفاضل ياريت ميوصلش ليهم زعلك ده ولا ضعفك هما ها يزيدو فيها لكن اذا اهتميت بنفسك ونسيتهم شوية هايستغربوا وهايبقوا عاوزين يعرفوا اخبارك بالذات الام ومن الموكد الام هاتندم لما تفوق لنفسها وتلاقي البنات بيلغوها هي كمان وهدور عليك وتتحايل عليك ترجع البيت بس اهم حاجة يكون في أساس لرجوعك وإذا محصلش كده بارضه اهتم بنفسك وربنا هايعوضك عن الشقة وعن الاسرة لان الله عدل
راح اموت من الفرحة إذا جاني إشعار مشترك جديد ❤🎉
عايزاك تتكلم مع بناتك مره واتنين وتلاته ❤كلم جوز بنتك وقوله تعاله نكلم بره واتكلم معاه عشان يقنع البنت معاك ❤وكلم مراته وقلها انا خايف عليهم ❤وربنا يجمع شملكم باذن الله ❤❤❤❤
اللهم امين ربنا يهديهم ويصلح الحال
مش حيعرف يتكلم حيبكي، راحت عليه الحسنة من جهة ابناؤه ، بعد الجبروت من جهته ، جاءه الذل ، يستحمل ويدبر أموره، باللتي هي أحسن ، وربنا شاهد وشهيد ، وكفى بالله شهيدا ،
الدكتورة ما رحمت الأب ، دا حتى لو كان طول حياته دليفري ، حياته انتهت، 🤷💔💔💔
مروه لاتميلي كل الميل وتميلي مع النساء ،، مافيه مبرر للعقوق مهما كان ، ابوهم جلس يصرف عليهم لحد ماتخرجو شهادات عاليه ؟ ما كان يضربهم ولا يعنفهم مافي اي داعي لكلامك هذا ولا مبرر ،،
الشغله مدبره من يوم قالو بيع شقتك
مع احترامى لكلامك يامروة . البنات اصبحت مش عايزه حد يحاسبهم و عايزين يعملوا اللى هم عايزينه ومحدش يقولهم لا وده خطأ كبير وكمان الأم بتعطى الحنان اكثر بكثييئر من الاب . يعنى الاب لازم يكون حازم اكتر من الام
ده مش حنان ده تسيب وانفلات
@@عواطفالصعيدى-ب5ققصدى كلام الاستاذه مروة
@@عواطفالصعيدى-ب5ق كلامى موجه الاستاذة مروه. وانا معترضه على تصرف الام وبناتها
للاسف راي حضرتك وكلامك غلط ولا اتفق معاك واشكرك
@@حكاياتمروةعزام-ث2ف رأيى غلط عشان بقول الام تكون حنينه والاب يكون حازم. كيف يعنى . العيب اصبح الان فى الجيل بنات واولاد و عن تجربة
عايزين.تحكمه.بلحق.اسمعو.الام.والبنات❤وربنا.يهدي❤من.عنده❤❤❤❤❤❤
لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم. انت راجل نحسبك على خير ولا نزكي على الله أحدا. وهنيئا لك الجنة. ولكن عليك بالصبر. حتى تكمل رسالتك وتتزوج البنات. وركز في شغلك. وحاول تصلح ما بينهم وتعطي البنات مزيد من الحب والعطف والثقة بالنفس. بنات في كليات زي كده اكيد محترمين ومخهم كبير. بلاش الخوف الزائد عن الحد. واي اب عنده اولاد وخايف عليهم. ربنا أعطانا الوصفة السحرية للعلاج قال الله تعالى (وليخش الذين لو تركوا من خلفهم ذرية ضعافا. خافوا عليهم فليتقوا الله وليقولوا قولا سديدا..) الواحد يتقي الله في نفسه وفي عمله. وربنا تكفل بحفظ الاولاد. كما في قصة الأطفال اليتامى في سورة الكهف ( وكان ابوهما صالحا) فصلاح الآباء يحفظ الأبناء. ربنا يصلح الأحوال ويهدي الجميع
مابتحسويش بالنعمة غير لما تروح منكم
مسكين ما اقسى قلوب بناتو
من الاول صوته بجرش وحزين. الدنيا اخر وقت
ومافيهاش شي لما قالت لك ومافي شي اجى بتاع الدلفري وين البقاحه وتقوم تضربها ب الطبق
مدام عندك شقه دور على بنت الحلال وتزوج وطلق امهم وريح نفسك منهم ولا تسال عليهم
هو ممكن يكون شديد عليهم بس ده من حقه
انا لو منك روح اتجوز والجواز لاعيب ولا حرام
هو عشان خايف عليهم يبقي غلطان يغوروا في ستين داهية وبكرة يندموا علي كدة
يعيني علي العيال لما يكونوا جاحدين علي ابوهم الله يخدهم بعد ماعلمتهم وصرفت عليهم وتخرجم ربنا ياخدهم وخرجهم
حسبي الله ونعم الوكيل
اللي اعرفه ان البنات حنونات ايش اللي جرا بدنيا
ما افتكرو ان ابوهم تعب وشقي عليهم هو السند
والله لا يرجع عليكم ذا العقوق ب الخراب
الام والبنات حيتاسبوا من رب العالمين ، الاب هو عماد البيت ومن دونه الأ أمن ولا امان الحياة فى وقت الحاضر ليست مثل ايام زمان نعدم الأمن كثر التحرش والاغتصاب ومن واجب الوالدين الخوف على العيال
التربية التى لا تقوم على أساس دينى ولا يعرف فيها الأبناء حقوق الآباء .لا الآباء حقوق الأبناء وأسس التعامل بين الزوجين هى أسر مفككة اجتماعيا مهما علا قدرهم العلمى ، أنا لا اعتقد ان الأم كانت توقر الزوج أبو بناتها ولو كانت توقره لحذا البنات حذوها خاصة أن الأب غير متواجد مع الأسرة بشكل كافى وحين تواجد كان بالنسبة لهم كالغريب فاهملوه واستنكفوا طاعته
الأمر يحتاج إلى أن تفيق الأم والبنات من جحودهم وعقوقهم ومراعاة ربهم فى أبيهم المسكين
الأم فى رأيى هى من تسبب بهذه المشكلة لأنها لم تكبر الأب فى نظر البنات لأنها كانت حسبما ذكر تنفرد بالرأى
لك الله يا اخانا ، يجب أن يعلم البنات أنهن سيحصدن
فى قادم الأيام ما زرعنه فى سالفها
(اعمل ما شئت كما تدين تدان)
اللى حصل هو السبب فيه عشان ساب التربيه لاءم اللى اصلا مش بتحبه هو يتكلم معاهم رجعوا خلاص مرجعوش بسلامه عشان دول عيال جاحدة لما قدروا يعتمدوا على نفسهم قالوا ليه خلاص مبقتش تلزمنا
العيال متفوقين وهو بقول ربنا مرزقنيش غير ثلاث بنات مستقل بيهم وشكله معملته كانت صعبه جاي تبكي بعد ايه خللص مبقوش محتاجينك
من خلال الصوت و الدموع و بعض الاحداث الي ذكرها هو شخص نرجسي و هذه التي قسمت ظهر البعير هو لم يكن ابا هينا لينا ياخذ الامور بالحوار البنت تدرس بالجامعة و انت تقول لها استلمي الحاجة بالسبت
لما كانوا صغارا ربما كنت تامر فتطاع لما كبرو يصبح الحوار هو سيد التعامل
المعاملة مع الام كانت حسب كلام البنت ( هي مش كنبة)
دليل انك كنت تعامل الام بانها فعلا كنبة فاول ما حسوا بالاستقلالية المادية هربو
راجع نفسك اشتغل على انك تتغيرعلى مستوى الالفاظ و على مستوى ترك مساحة لكل واحد يتنفس شوية حرية بلاش الهلكبتور الي مجننهم بيها
كذلك قول كلام حلو فالاذن تحب سماع ذلك و هم كلهم ستات
وخليك المراقب من بعيد فلا تنحشر في كل صغيرة و كبيرة
بلاش العصبية الزايدة فموش لايق تحدف بنتك العروسة ان شاء الله حتة بوسادة وربي يلم الشمل
لاحول ولاقوة الابالله العلي العظيم
حسبنا الله ونعم الوكيل اللهم لآ حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم اللهم احفظنا يارب من كل سوء ومكروه يارب العالمين
اللهم امين
صباح الخير يامروه منوره الدنيا
صباح النور حبيبتي تسلميلي
ولااااااااا تبكي ولا تسال عنهم عيال اخر زمن مهما كااان هذي ابوهم لو يدوس على روسهم يبقى ابوهم خايف عليهم نصيحه ياخوي تزوج وعيش حيااااتك بحب وبسلام لو باقي من العمر يوم والحياه حلوه 🌹🙏🏻
😥☹️💔
رد مروة ليس موفق الرة خالص يعنى ايه مافيش حنية صارف عليهم واحسن تعليم يرموة ويتخلوا عنه بعد ماكبر وخايف عليهم ربنا مش حيسبهم حسبنا الله ونعم الوكيل فيهم هما وامهم شوف بنت حلال طيبة وربنا ح يعوضك عيش الباقى من عمرك وانسى انك خلفت خسارة فيهم ان انت تبقى ابوهم
يا جماعة الموضوع في علامات استفهام كتير والله اعلم بالحقيقة يا ريت بلاش تجريح
واضح انت تأثرت لما سمعت الأب ببكي و ما ركزت أو فكرت في القصة
حاول تفكر في الحقائق بموضوعية و خلي عواطفك على جنب لحظة.
هذه القصة الوحيدة الواضحة و القصة من وجهة نظر الأب. يعني أكيد الأب ملطف تصرفه و زايد على تصرفه البنت. و برضو تصرف الأب لا يصدق. صبية في آخر العشرينات و دكتورة مش طفلة تتصل و تطلب دليفري و لما يجي تفتح الباب تاخد الأكل و تعطيه الفلوس. تصرف طبيعي جدا جدا. بقوم الأب ما يعجبه التصرف و بيحكي معها . شو امل بالزبط في الأول غير واضح لكن الواضح من تصرفه في الآخر انه شديد الغضب على شي فاضي. فيصلها كيف تفتحي الباب للدليفري . ممكن يكون صرخ في وجههها . سب عليها قلها يا بنت الملي يا خسرانة كيف تفتحي الباب يبكي دخل و أعتدى عليكي. ما بتعرف. لكن هو اعترض. قامت البنت و حسب كلام الأب نفسه قالت بس "فيها ايه" و بعدين راحت علي غرفتها. يعني حتى حسب كلام الأب لا صرخت و لا قالت كلمة مش نؤدي . فقط حكت فيها ايه و هو فعلا فيها ايه. مهو العادي انه لما الدايري يجيب الأكل نفتح الباب و تاخد الأكل. و حتى ما كانت لوحدها في البيت كان الأب موجود. يعني كلامه غير منطقي ابدا. بقوم الرجل الفخمات الي عمره فوق ال ٥٥ سنة الأب الحنون الحكيم يرمي طبق و بضربه . هو ضربه في الحيط و رد و ضرب البنت في صدفة عجيبة و لا فعلا ضرب الطبق في وجه البنت ما بنعرف. لكن في الحالتين هل هذا تصرف طبيعي؟
و قبل ما تقول هي حادثة و صارت. لا اكيد مش أول مرة. هذا التصرف يعطيك فكرة عن طريقة تعامل الأب و ردود فعله. و هذا بعد ما صارت دكتورة فتخيل كيف كان يعاملها لما كانت في ثانوي أو اعدادي. واضح انه لسنين عديدة كان شديد الغضب و غير قادر على التحكم يأعصابه. و على الأرجح كان باستمرار يصرخ فيهم و يغلط عليهم و يضربهم و لما يزعل يرمي اطباق . يرمي عفش. بكسر التلفزيون الله اعلم . و ممكن جدا يكون مش بوعيه و يكون متعاطي او شارب او يكون عنده مرض نفسي. انت شايف طبيعي اب يرمي طبق بوجه او بالحيط جنب بنته الدكتورة في سن ٢٥ او ٢٧ سنة و الي على وجه زواج بس عشان قالت فيه ايه عن فتح الباب للدليفري. تخيل لو هذا الأب مسك بنت في الاعدادي بتحكي على الشات مع ولد. اكيد بكون كسر عظامها حرفيا. و يمكن هيك شي صار بس هو ما بده يحكي. اصلا هو قال صارت مشاكل لكن رفض يعطي مثل ثاني و بقول مشاكل عادية يعني هو بفكر رمي الاطباق و مسرهم بالحيط عشان شغلة سخيفة رد فعل عادي . فأكيد عمل هيك تصرفات كتير
الدليل انها مش اول مرة و انه في تاريخ غضب شديد و عنف انهم الأربعة و من سنين و حتى الأم مرتبين انهم بس يشتغلوا و يعتمدوا على نفسهم راح يتركوا البيت . و الاه اعلم شو عمل في زوجته. زوجته عشرة امر و اول ما بناتها كبروا و. قدروا يعتمدوا على نفسهم ما صدقت تنفذ يجلدها. مش كل شخص بقلك مشاكل عادية بتكون فعلا عادية. هو شايف تكسير الاطباق و صوبهم بالحيطان شي عادي. هذه المعلومة المتوفرة عندنا. و بنعرف انها الأم و ثلاث بنات متعلمات و ذكيات و قادرات يكملوا مانعة و يشتغلوا يعني ما بنحكي هون عن بنات صايعات او عقلهم صغير او مدمنات مخدرات. لا اربع نساء راشدات واعيات قرروا انهم مش راح يقدروا يكملوا مع هذا الرجل. و لما حكت البنت بابا خبط الصحن في الحيط اخواتها و امها فهموا على طول و قالوا خلص بكفي. هذا دليل انهم الاربعة شافوا هيك ردات فعل قبل عدة مرات و حاولوا يغيروها و تعبوا منها.
و مع هيك لما جابوا شقة و استقلوا. ما هان عليهم ابوهم و قالوا بابا تعال و ايش معنا. لكن مؤرخون و طالع ما راح نقبل هيك معاملة. لا بتقفل الباب علينا و بتمتعنا يجيب دليفري و لا يتكسر اطباق و لا بتضرب بنت . و لما البنت قالت ماما مش كنبة. هذا يعني انها من صغرها كبرت و الزوج يعامل زوجته معاملة الكنبة. و مع انه بقول انهم ما يعاملوه كويس. لم يستطيع ان يذكر اي مثل محدد. هو متعود يسيطر على كل شي. حتى الباب ممنوع ينفتح للدليفري. فبالنسبة اله اما صاروا يعيشوا حياة طبيعية و بطل يتحكم بكل خطواتهم شاف لا هيك صار رجل كرسي عشان هو متعود يكون الآمر الناهي. مش ضروري كل كلامه تاخذه حرفيا . يدك تاخد الكلام في سياق التاريخ و طريقة معاملته مع البنات في السابق. غير هيك هم عاشوا حياة تعنيف و ظلم و شافوا نفسهم تحرروا فممكن تكون ردة فعلهم اوفر. و الأب اطلاقا مش قادر يشوف انه عمل اي غلط. و حتى ما قال اشتقت لبناتي. لما سألته رضوى اذا اشتقت لبناتك قال لا انا صعبان علي نفسي. يعني هو متعود يكون الآمر الناهي و سي السيد و بده يضل يعامل البنات كأنهم اطفال لكن حتى بدون حنان
مروة فهمت هذا الشي . لكن حاولت تسايره على امل تحسب نتيجة و بدل ما تقول يمكن كنت عنيف و ظالم، قالت البنات محتاجات حنان .
انت بنادم مريض و شكاك. بتاع الديلفرى. مش دايما بيكون معاه رقم العميل و هوا بيكون معاه العنوان و بيطلع على طول و لو دليفرى معرفش يوصل بيكلم المحل و المحل بيكلم العميل دا 90%. فى دا عادى انت شكاك لوحدك
ولايلم الشمل ولايطبطب ويعوض عليه ربنا وامهم منها لله غدرت بيه وشجعتهم. ولو رجع ليهم مش هيحترموه وهيحزنوه على نفسه وهما ربنا هينتقم منهم والله لو كان مربي كلاب ماكانوا سابوه
❤❤ لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم ❤❤
ردك غلط اوى اوى على المشكله دى اول مره اختلف معاكى الطريقه دى😮😮😮
واضح انت تأثرت لما سمعت الأب ببكي و ما ركزت أو فكرت في القصة
حاول تفكر في الحقائق بموضوعية و خلي عواطفك على جنب لحظة.
هذه القصة الوحيدة الواضحة و القصة من وجهة نظر الأب. يعني أكيد الأب ملطف تصرفه و زايد على تصرف البنت. و برضو تصرف الأب لا يصدق. صبية في آخر العشرينات و دكتورة مش طفلة تتصل و تطلب دليفري و لما يجي تفتح الباب تاخد الأكل و تعطيه الفلوس. تصرف طبيعي جدا جدا. بقوم الأب ما يعجبه التصرف و بيحكي معها . شو عمل بالزبط في الأول غير واضح لكن الواضح من تصرفه في الآخر انه شديد الغضب على شي فاضي. فيقلها كيف تفتحي الباب للدليفري . ممكن يكون صرخ في وجههها . سب عليها قلها يا بنت ال كذا يا حيوانة: كيف تفتحي الباب بلكي دخل و أعتدى عليكي. ما بنترف تحديدا . لكن بنعرف انه هو اعترض و غالبا بطريقة مش حلوة . قامت البنت و حسب كلام الأب نفسه قالت بس "فيها ايه" ، مش اكثر من هيك. لا غلطت و لا سبت و لا صرخت. و بعدين راحت علي غرفتها. يعني حتى حسب كلام الأب نفسه لا صرخت و لا قالت كلمة مش مؤدبة . فقط حكت فيها ايه و هو فعلا فيها ايه. مهو العادي انه لما الدايري يجيب الأكل نفتح الباب و تاخد الأكل. و حتى ما كانت لوحدها في البيت كان الأب موجود. يعني كلامه غير منطقي ابدا. بقوم الرجل الفخمات الي عمره فوق ال ٥٥ سنة الأب الحنون الحكيم يرمي طبق و بضربه . هو ضربه في الحيط و رد و ضرب البنت في صدفة عجيبة و لا فعلا ضرب الطبق في وجه البنت ما بنعرف. لكن في الحالتين هل هذا تصرف طبيعي؟
و قبل ما تقول هي حادثة و صارت. لا اكيد مش أول مرة. هذا التصرف يعطيك فكرة عن طريقة تعامل الأب و ردود فعله. و هذا بعد ما صارت دكتورة فتخيل كيف كان يعاملها لما كانت في ثانوي أو اعدادي. واضح انه لسنين عديدة كان شديد الغضب و غير قادر على التحكم يأعصابه. و على الأرجح كان باستمرار يصرخ فيهم و يغلط عليهم و يضربهم و لما يزعل يرمي اطباق . يرمي عفش. بكسر التلفزيون الله اعلم . و ممكن جدا يكون مش بوعيه و يكون متعاطي او شارب او يكون عنده مرض نفسي. انت شايف طبيعي اب يرمي طبق بوجه او بالحيط جنب بنته الدكتورة في سن ٢٥ او ٢٧ سنة و الي على وجه زواج بس عشان قالت فيه ايه عن فتح الباب للدليفري. تخيل لو هذا الأب مسك بنت في الاعدادي بتحكي على الشات مع ولد. اكيد بكون كسر عظامها حرفيا. و يمكن هيك شي صار بس هو ما بده يحكي. اصلا هو قال صارت مشاكل لكن رفض يعطي مثل ثاني و بقول مشاكل عادية يعني هو بفكر رمي الاطباق و مسرهم بالحيط عشان شغلة سخيفة رد فعل عادي . فأكيد عمل هيك تصرفات كتير
الدليل انها مش اول مرة و انه في تاريخ غضب شديد و عنف انهم الأربعة و من سنين و حتى الأم مرتبين انهم بس يشتغلوا و يعتمدوا على نفسهم راح يتركوا البيت . و الاه اعلم شو عمل في زوجته. زوجته عشرة امر و اول ما بناتها كبروا و. قدروا يعتمدوا على نفسهم ما صدقت تنفذ يجلدها. مش كل شخص بقلك مشاكل عادية بتكون فعلا عادية. هو شايف تكسير الاطباق و صوبهم بالحيطان شي عادي. هذه المعلومة المتوفرة عندنا. و بنعرف انها الأم و ثلاث بنات متعلمات و ذكيات و قادرات يكملوا مانعة و يشتغلوا يعني ما بنحكي هون عن بنات صايعات او عقلهم صغير او مدمنات مخدرات. لا اربع نساء راشدات واعيات قرروا انهم مش راح يقدروا يكملوا مع هذا الرجل. و لما حكت البنت بابا خبط الصحن في الحيط اخواتها و امها فهموا على طول و قالوا خلص بكفي. هذا دليل انهم الاربعة شافوا هيك ردات فعل قبل عدة مرات و حاولوا يغيروها و تعبوا منها.
و مع هيك لما جابوا شقة و استقلوا. ما هان عليهم ابوهم و قالوا بابا تعال و ايش معنا. لكن مؤرخون و طالع ما راح نقبل هيك معاملة. لا بتقفل الباب علينا و بتمتعنا يجيب دليفري و لا يتكسر اطباق و لا بتضرب بنت . و لما البنت قالت ماما مش كنبة. هذا يعني انها من صغرها كبرت و الزوج يعامل زوجته معاملة الكنبة. و مع انه بقول انهم ما يعاملوه كويس. لم يستطيع ان يذكر اي مثل محدد. هو متعود يسيطر على كل شي. حتى الباب ممنوع ينفتح للدليفري. فبالنسبة اله اما صاروا يعيشوا حياة طبيعية و بطل يتحكم بكل خطواتهم شاف لا هيك صار رجل كرسي عشان هو متعود يكون الآمر الناهي. مش ضروري كل كلامه تاخذه حرفيا . يدك تاخد الكلام في سياق التاريخ و طريقة معاملته مع البنات في السابق. غير هيك هم عاشوا حياة تعنيف و ظلم و شافوا نفسهم تحرروا فممكن تكون ردة فعلهم اوفر. و الأب اطلاقا مش قادر يشوف انه عمل اي غلط. و حتى ما قال اشتقت لبناتي. لما سألته رضوى اذا اشتقت لبناتك قال لا انا صعبان علي نفسي. يعني هو متعود يكون الآمر الناهي و سي السيد و بده يضل يعامل البنات كأنهم اطفال لكن حتى بدون حنان
مروة فهمت هذا الشي . لكن حاولت تسايره على امل تحسب نتيجة و بدل ما تقول يمكن كنت عنيف و ظالم، قالت البنات محتاجات حنان .
@@LubnaHaddad-di9mc انت شكلك مريتى بتجربه فيها ظلم من ابوكي باين فى طريقه كلامك ومن تحليلك النفسى للاب والبنت او كان ولدك قاسى عليكى شويه او بيخاف عليكى بزيادة شويه انا حاسس ان انتى دكتوره نفسيه
يالعكش بابا مات بالسرطان و عمري ١٥ سنة و عمره ٤٩ و كان كتير يحبنا. خلانا نحيب شهادات المدرسة للمستشفى . صحيح كان صارم و يمكن زيادة بس ابدا مش هيك. و عمري ما شفت ابي رمى صحن و لا رفع ايده علينا. هذه تصرفات مجانين. شفت رجال غيره في العيلة يكسروا اغراض و ما كانوا متزنين و بالآخر زوجاتهم طلقوهم مع انا مسيحية و ما في عندنا طلاق
هذا الأب عنيف و ظالم و غير متزن نفسيا . انت اسمع شو قال يرمي طبق بوجه بنته الدكتورة عشان قالت فيها ايه و فتحت الباب للدليفري. انت شايف هذا تصرف شخص عاقل؟ و يرأيك هذا اول صحن يخبطه بالحيط؟
انا فعلا ماجستير علم نفس بس ما بدها ماجستير
@@LubnaHaddad-di9mc منين حضرتك
@@LubnaHaddad-di9mc انت انسانه محترمه وحساسه
قلة اصل جدا
تعليم ايه ودكتورة ايه بس
يهون عليهم ابوهم كده وكلهم
لاحول ولاقوة الا بالله العلي العظيم 😮
بنات مصريين يحجون على اهلهم قدام ازواجهم على اساس شنو مافاهمه
دايم بسمع كلمة ايجار جديد
مامعنى ايجار جديد؟؟
يعني مباني جديدة واسعار عالية تبلغ الاف الجنيهات
الايجار القديم كان عشرة او عشربن جنيه
😅😅😅
ياااارب
يارجال استيقظوا(لماذاجعل الله القوامةلكم)(الهوى لايربي اجيال)
الدنيا بقت صعب جدا و في القصوه بقت كثير جداً
والله الا لاد تراعي أعجبهم عاجبهم